sjölander skrev:OJ OJ OJ, Vad allt satt fast.
Inhandlade massor med gosaker innan jag skred till verket, men inga nya torx E14 bultar till navet. DET SKULLE JAG HA GJORT....
Fick låss 36mm muttern med dreglet hängande i mungipan, men det gick.
Sedan oket utan problem. Men sen, den satans broms skivan, den spöa jag upp rejält med först gummiklubba, sen riktig hammare och tillslut värme å avdragare. Tur jag köpte nya skivor.
Sen yttre spindelled, den släppte så fint, å drivaxeln va inte limmad (tur för en gångs skull)
Men sen, när e14 skulle loss då bröt helvetet lös, det sluta med att jag fick ta bort hela spindeln å värma med gas i skruvstäd. Men jag lyckades likförbenat sabba en e14 skalle, så i morgonbitti bär det av till bilbutiken igen.
Förlåt för fula ord i texten. Tur att pontus 9år gick hem innan jag kom till e14....
imorrn då ni.
Du får ursäkta jag skrattar lite inombords eftersom jag känner ingen det man kommer till.. men du har gjort ett tappert försök.. men man kan göra saker lite enklare.. ska berätta hur..
Först lossa drivaxelmuttern på backen.. hissa sen och ta oket med hållare.
Sen skivan ja.. ALDRIG en gummiklubba. En stor hammare så det blir vikt bakom. Fjutta aldrig. Ett slag eller ett par rejäla lossar det på. OCH siktar man på kanten mellan navet och anliggningsytan så släpper det omgående. Var noga med att fila kanten om du ska återanvända.
Styrleden använder du en ledavdragare till. Spindelleden lossar du skruven som går raktigenom och tar bort. Slår till underifrån och uppåt rejält med en stor hammare. Sen slår du nedåt på länkarmen. Ibland får man upprepa så släpper det.
Så drar man ut benet och vänder det lite så drivaxeln åker ur.
Sen dom där E14 ja.. på med hylsan och klappa till på hylsan. Den ska bottna annars blir det problemet som du upplevt.. Sen är det så att snärt är det som gäller för att få loss bultarna. Aldrig segdra. Dom är segdragna i moment+ vinkel nämligen.
När du fått loss bultarna så tar du ett huggjärn. Sätter det i springan mellan lager och spindel, du ser vart . Det är lite urfasat i spindeln där.
När du fått loss så sandpappra hålet för lagret lite. Rosten ska bort, inte gods. Så till sist smörj lite i hålet. MEN INTE på anliggningsytan som lagret vilar mot. Sen återmontera bara..