Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Absolut men varför ska han lägga 1200kr extra för att få hål i skivorna fram? Brembo Bosch vanliga belagda kostar hälften. Det är ju endast för att det är "snyggt" men att styla 300mm skivor :ninja: :oops:

Standardskivor och Xtra belägg fram eller runt om :-D
Perra83 skrev: lör 07 aug 2021, 02:06 Brembo är ett bra val, jag kör med samma. Beläggen som du valde till bak är för ventilerade skivor. Ser inte ut som X-tra line finns till solida skivor.
Fram är det väldigt enkelt att byta bromssköldar dom sitter med tre små skruvar. Bak får man lossa hjullagrena för att få bort sköldarna. Tror att de va så i alla fall så mina nya sköldar ligger kvar i garaget.

Borrade Zimmermann skivor som spricker har jag varit med om men det är mååånga år sedan. Hade Brembo haft 336mm skivor i borrat utförande hade ja köpt det direkt men ja kör släta skivor just nu.
Okej, måtten som står där är nämligen typ identiska med de som jag har på bilen nu om jag tittar i bekräftelsen från det att dessa beställdes: 48,7x106,0x17,3 jämfört med 48,8x106,7x16,9.
Är det numret som står som bromsskivetyp som avslöjar det?
TommyP86 skrev:
fjohan82 skrev:Nu har jag inte lagt någon beställning än, men som sagt är Autodoc billigast på dessa delar.

Något jag upplever som "no-name" kommer jag inte beställa, då finns ju Biltema...

Hur vanligt är det att borrade skivor spricker?
Jag ställer ut en personlig garanti (som iof inte är värd något Bild) på att brembo xtra inte kommer svika dig.
Hålborrade spricker lättare, men brembo xtra är hålgjutna, och det finns inte antydan till sprickbildning hos mig, varesig på de gamla skivorna jag körde ca 10K mil med, som ceramic tog död på, eller de nya som rullat ca 2k mil.
Men du får ganska mkt brunrött elakt damm, men sånt finns det rengöringsmedel till Bild
Det låter bra, ja allt går ju att tvätta :-)
KalleJ skrev: lör 07 aug 2021, 02:18
fjohan82 skrev:Nu har jag inte lagt någon beställning än, men som sagt är Autodoc billigast på dessa delar.

Något jag upplever som "no-name" kommer jag inte beställa, då finns ju Biltema...

Hur vanligt är det att borrade skivor spricker?
Ovanligt men jag hade haft koll på dem efter ett par år när rosten och metallutmattningen börjar. Räkna inte att de håller lika länge som vanliga.

Vad är noname för dig då?
Galfer Delphi ACdelco Jurid Febi Ferodo Textar? Allihopa tillverkar originaldelar till flera olika bilmärken. Volvo Bmw med flera.

Flera av de ovan kostar samma eller mindre än Biltema som kan vara vilken tillverkare som helst.
Ja dessa namn säger mig inget alls, även om de kanske tillverkar belägg och sätter biltillverkarnas namn på.
Antingen blir det ett bra val om man slumpmässigt tar belägg från en av dessa, eller blir det raka motsatsen.
fjohan82 skrev: Ja dessa namn säger mig inget alls, även om de kanske tillverkar belägg och sätter biltillverkarnas namn på.
Antingen blir det ett bra val om man slumpmässigt tar belägg från en av dessa, eller blir det raka motsatsen.
Det blir 100% bra med alla de nämnda ovan, någon av dem kanske dammar mer än de andra.
Ingen biltillverkare har egen tillverkning av bromsar så vitt jag vet.
Viktigaste för biltillverkarna är att bromsarna inte tjuter eller gnisslar.
Utvecklingen av broms system görs av bromstillverkarna inte biltillverkarna.
Återigen kolla däcktest på olika bromsstäckor det är där den stora skillnaden ligger, inte vilka skivor man har.

De som kör bana på budget kör blanka skivor med riktiga belägg.
Ska man ha skivor med hål i bör bilen komma med det från fabrik då skivans tjocklek och storlek är anpassad för att ha hål i sig från början.
Sätta hål eller slitsar i en standard skiva minskar bara termiska massan och ytan beläggen har att jobba emot.
KalleJ skrev:Absolut men varför ska han lägga 1200kr extra för att få hål i skivorna fram? Brembo Bosch vanliga belagda kostar hälften. Det är ju endast för att det är "snyggt" men att styla 300mm skivor :ninja: :oops:

Standardskivor och Xtra belägg fram eller runt om :-D
Utan att ha jämfört med vanliga skivor utan hål ifrån brembo, så är det en extrem skillnad jmf standardbromsarna i fading och värmetålighet.

Standardskivor och standardbelägg klarade knappt 2 st rejäla inbromsningar från autobahn-hastigheter, där xtraskivor och standard brembo belägg är omöjliga att provocera fram fading på.
Överhettning är mer eller mindre omöjlig.
Det ska sägas att det är på bekostnad av lite kallgrepp, men å andra sidan ska det vara just KALLT ute.

Man kan ha vilken åsikt man vill, men det här är faktiska erfarenheter från en likvärdig bil.
Om volvo sålt ett originalkit för 500kr för framaxeln, och brembo xtra kostat 5000, hade jag inte tvekat en sekund på brembo. Så pass stor skillnad är det, eller var i mitt fall.
Man brukar ju säga att hål är mest för utseende, men i det här fallet, nja.
99% Beläggen som gör skillnaden. Bara så du vet ;)
Standardbelägg är inte gjorda för att fungera optimalt när skivan redan är varm.
På bana kör man standardskivor av bra kvalitet, märket har minimal betydelse. Tillsammans med race/sport belägg från Ferodo/Carbotech/SBS eller liknande. Där behövs inga hål eller slitsar som minskar skivans integritet.
KalleJ skrev: lör 07 aug 2021, 02:22 @Perra83, Tror du verkligen man behöver uppgradera 302skivorna bak? Om man kör 336 fram?
316 och 302 är ju standard annars.

Brembo X beläggen fungerar på blanka skivor. Att de skulle krävas speciella belägg för bearbetade skivor tror jag inte en sekund på.
Däremot hade jag satt billigare skivor bak om jag lagt så mycket på belägg, framaxeln som gör de mesta av jobbet.
Nej skivorna bak spelar ingen större roll i normal körning. Jag har iofs bytt till ventilerade skivor bak men det är absolut inget måste. Däremot kan man kosta på lite vassade bromsbelägg mot original. Original dammar något fruktansvärt. Gröna EBC belägg har ja haft på båda mina V60. Bakbromsarna jobbar en del när man kör med adaptiva farthållaren.
C.W. skrev: lör 07 aug 2021, 17:16 om man nu vill prioritera minimalt med bromsdam utan att använda rejsa belägg, vad rekommenderar ni då?
Jag hade valt EBC Greenstuff belägg. Har kört med dom bak på tre olika Volvobilar och både gröna och röda i fram. Riktigt bra nyp i dom.
Alla bromsbelägg dammar det blir man inte av med. Kör man försiktigt dammar EBC väldigt lite.
MartinS skrev: lör 07 aug 2021, 19:22 Det är just att de är snälla som är lite av problemet skulle jag säga, skivorna bromsas inte rena från rost och avlagringar från belägg, hur hårt man än bromsar. För mig tog det cirka 8 månader innan mina nya ATE skivor var förstörda.
Det var exakt likadant för mig, skivorna blev aldrig rena. Plus att ja fick vibrationer i två uppsättningar framskivor. Med ATE ceramic belägg och ATE skivor kändes det som att bromsarna va konstant blöta. Jag hade EBC greenstuff belägg bak och man kände att det bromsade tidigare bak. Bytte till Brembo skivor fram och deras Xtra belägg, otroligt vilken skillnad!!! Perfekt balans mellan fram och bak, känns så i alla fall.
Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]

Vad heter det som är trasigt?

Hej Det är krängningshämmarens bus[…]

Testa när du är ute och kör att sv&[…]

Funderar på en c70 som hobbybil, vill I s&ar[…]