Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ElinXC70
Hej alla Volvo-förare!

Hoppas någon har tid att hjälpa en tjej med begränsad bilkunskap (jämfört med många här).

Har en XC70 2016 och behöver nya sommardäck.

Vad rekommenderar ni för däck? Och varför just dessa däck?

Var finner jag det ni rekommenderar till bästa pris?

Har en kollega som kör Volvo XC90 (tror jag) och han rekommenderar Linglong Green-Max (Kinadäck), men jag har inte fått någon tydlig motivation mer än att ”de är bra”. Han har helt klart ekonomi för dyrare däck men menar att dessa är bäst.

Förstår så klart att det är en stor ekonomisk fråga när man köper och väljer saker till sin bil, men alla tips tas gärna emot. Dyrt, billigt och framförallt prisvärt.

Vill ha säkerhet och trygghet när jag kör.

Tack!

Med vänlig hälsning,
Elin
Användarvisningsbild
av pb81
Förstår inte hur man kan rekommendera ett sånt däck. Jag hade gått in på https://www.test.se/sommardack/ och försöka bilda mig en egen uppfattning och avväga den ekonomiskt. Man får vad man betalar för.
Användarvisningsbild
av Jallemet
Kör själv på ett välkänt märke och tänker att dom har mycket att förlora på att göra ett mediokert däck.

Alla nya däck är fina och har bra mönster men det är kanske först efter 2000 mil dom får bekänna färg.

Det är en billig livförsäkring att köpa bra däck.
av UnleashFusion
vilken däckdimension är det vi pratar om?

för min del är det bara via dack365, dackonline, bythjul m.fl. då priserna är helt enkelt billigare än lokala däckfirmor överlag OM dom inte har tex. ganska bra deal/rabatt
Användarvisningsbild
av Cotag
Landsail Qirin 990 är ett budgetdäck som har fått bra värden i tester.
Användarvisningsbild
av ER
Körde först på 1,5 omgångar bakelitpuckar aka Pirelli Scorpion Zero Asimmetrico pga att dels var det vad jag fick med vid köp av bilen och sen fick jag nästa omgång gratis vid köp av Erakir.
Numer är det Nokian Hakka Black2 som gäller. Andra omgången nu och köp av Bilia som via 20% rabatt gav lägre pris inkl montering än näthandlare och extern montering. Jag föredrar rakt mönster över bullrigt v och annat mönster som är annat än rakt som markant ökar ljudnivån vid minsta slitage av dom. Var dessutom umppmärksam nu senast och bytte upp till dom billigare 255/45-19 från snordyra 235/45-19.
Ser ingen anledning att köra annat än kända däckfabrikat sommar som vinter, för min del så är lokala och större drakar med utnyttjande av rabatter ibland billigare än nätbutiker plus montering vilket senast bevisades med Bilia av alla med bäst pris på dessa utvalda däck ihop med valet av vanligare dimension som gav flera hundra per däck billigare pris bara pga bredden.
Gråter heller inte om det blir någon hundring dyrare totalt sett på detta viset än snålmetoden via näthandlare.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Ja som ovan, skriv vad du har för däckdimension :)
9AF5AD5F-9260-4141-9974-16C2FE24BBB8.png
9AF5AD5F-9260-4141-9974-16C2FE24BBB8.png (330.14 KiB) Visad 1308 gånger
Spontant hade jag köpt Nokian Nordman s2 från Vianor om jag behövt köpa till min idag
Användarvisningsbild
av Perra83
Köp billig öl istället för billiga däck!
Bara för att du har XC70 så behöver du inte ha grova "däck".
Köp Michelin Primacy 4. Det är ett tyst och komfortabelt däck som är bra på allt.
Jag valde det däcket i år. 235/40 19" VOL Acoustic. Lätt det tystaste däck som jag har kört på.
Jag tycker som sagt att man kan spara in på något annat än däck.
av KalleJ
@ElinXC70,
Vi behöver veta vilken storlek på däcken du har. Bild på fälgarna hade hjälpt också.
Alla däck finns inte i alla storlekar.
Alla däckverkstäder har inte möjlighet att beställa alla märken heller.

Annars är väl skruvat.se och bythjul.com rätt stora. Bythjul har monteringsverkstäder lite överallt.
av Henkan
Cotag skrev:Landsail Qirin 990 är ett budgetdäck som har fått bra värden i tester.
Källa på det. Jag har aldrig sett ett däcktest där kinadäck fått bra värden, möjligen på någon enstaka punkt men inte i helheten.
Stefans 968

Hittade ett test där tidigare ägare &aum[…]

Råd vid punktering

Volvo har ljudisolerade däck på vissa b[…]

Någon som vet vart denna stora gummiring ska[…]

Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]