Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dbbb
Hej,

Ny här på forumet.

Jag funderar på att köpa en Volvo XC90 2018-2019 årsmodell med max ca 5000 mil. Målet är att få så lite värdeminskning som möjligt efter ca 3 år. Budget ca 500 - 600 tkr. Undrar även lite kring om jag bör köpa bilen eller låna/leasa den. Mina funderingar nedan då jag aldrig köpt bil själv innan.

- Vilken XC90 typ bör jag välja för att få så lite värdeminskning som möjligt? Hört att 7 sitsare håller sig bra, men i övrigt, D5, T8?
- Bör jag köpa eller leasa den? Jag tänker att om jag själv lägger låt säga 500 tkr så skulle de pengarna kunna generera ca 150 - 200 tkr på börsen i avkastning under 3 år, vilket jag går miste om dessa ligger bundna i bilen. Om jag istället lånar till en låg ränta så verkar det som ett smartare alternativ då räntekostnaden är betydligt lägre än detta.
- Några generella förslag vid leasing?
- Hur mycket kan man pruta när man hittat en bil som en bilhandlare? Knep?

Tacksam för hjälp!

Daniel
av GoranP
Just börsen är alltid risken stor att få en minustecken framför avkastningen... vet av egen erfarenhet. På börsen ska man vara långsiktigt och med pengar man kan tillåta sig förlora.
Ska du kalkylera med nått, tänk då vad du får om du exvis sparar dem hos VolvoFinans, räntan är just nu 0,55% har jag för...
av GoranP
Just börsen är alltid risken stor att få en minustecken framför avkastningen... vet av egen erfarenhet. På börsen ska man vara långsiktigt och med pengar man kan tillåta sig förlora.
Ska du kalkylera med nått, tänk då vad du får om du exvis sparar dem hos VolvoFinans, räntan är just nu 0,55% har jag för...
av dbbb
Tack för svar.

Gällande vilken XC90 modell som håller sig bäst i pris, vad skulle ni säga där?
av AndS
morfarginko skrev: fre 06 aug 2021, 18:39 ang börsen så är inte avkastningen garanterad. även om man kan tro det nu för tiden.
Är ju lite mera komplext beroende hur länge man investerat och i vad. Ett ISP där allt är skattat och färdigt av 500" som ts angav eller kanske fonder/aktier som fått växa under längre tid med värdeökning på 600-700% som beskattas vid försäljning. ;-)
av morfarginko
AndS skrev: lör 07 aug 2021, 09:07
morfarginko skrev: fre 06 aug 2021, 18:39 ang börsen så är inte avkastningen garanterad. även om man kan tro det nu för tiden.
Är ju lite mera komplext beroende hur länge man investerat och i vad. Ett ISP där allt är skattat och färdigt av 500" som ts angav eller kanske fonder/aktier som fått växa under längre tid med värdeökning på 600-700% som beskattas vid försäljning. ;-)
Man kan ju förlora pengar på börsen också, även om man får intrycket att det inte går nu
av AndS
morfarginko skrev: lör 07 aug 2021, 18:43
AndS skrev: lör 07 aug 2021, 09:07
Man kan ju förlora pengar på börsen också, även om man får intrycket att det inte går nu
Precis, därför komplext utifrån så många olika förutsättningar, även var man befinner sig i livet.

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]

Jag har fått byta två ABS-givare p&ari[…]

God afton, gott folk! Har enligt bilbesiktningen […]