Bra information!
Jag skulle tro att ändringen av artickelnummer sammanfaller med ändringen av glykol i volvo's orginalglykol. Dvs förut var det G48 nu är det G64 om man köper volvo's orginalglykol.
Har man G48 sedan tidigare så blir blandningen inte mer än acceptabel. Dvs det är bättre att fortsätta med en G48 än att hälla i volvos orginalglykol.
Sen kan man ju fråga sig vad som är bäst för just min bil om man spolar ut och ska köra nytt.
Jag ska göra ett byte av vatten i hela systemet men ska jag då köra i G48 eller G64? Min bil är en 2007.
Har volvos coolant blivit bättre för alla bilar eller passar den jusst nyare? Hur är det med att använda kranvatten? I USA förespråkar de batterivatten.
Enligt en översikt över coolant (glykol)
här så skyddar fosfat mot korrosion och rost på stål (?aluminium). Kalcium och magnesium tillsammans med fosfater bildar hårda beläggningar i systemet (scale) och scale och kan skapa stopp eller överhettningar i systemet.
Min gissning blir att G64 har bättre skydd (baserat på att den är en nyare produkt och utvekling borde gå frammåt) men kräver nog batterivatten för den har fosfat. G48 har inte fosfat men är kanske inte lika bra.
Jag tömde precis mitt system på vatten pga att mitt värmepaket satt igen. När jag backspolade med en vatten och tryckluft blandning kom det ut flagor (scale) av något hårt som var gulbrunt.
Så problemet med scale är verkligt.