Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjabba har bokat en besiktning imorgon 30 mil bort tur och retur men märkte att min topplockspackning farit då den blåryker och tar lite glykol, även lite gråvita sträck på oljestickan och i påfyllningslocket. vet om att jag kommer få nerslag på besiktning men vill veta vad jag ska åtgärda på bilen då den stått länge.

Frågan är om jag kan göra ett oljebyte för säkerhets skull och sedan köra och besikta den, eller är det inte en bra ide?
Ska ändå på söndag byta kamrem och topplockspackning även olja.
Jag hade bytt packningen i första hand. Har packningen gått redan så kommer ju problemet bara bli värre med risk för följdskador. Och har den börjat blanda olja och vatten så kommer samma sak hända med den nya oljan.

Men är du säker på att packningen gått? Kollat så den inte läker glykol? Hårda kylvattenslangar?
Av egen erfarenhet kan jag säga att om man kör vidare med en topplockspackning som läcker lite så kommer den snart att läcka mycket.
jeppeapl skrev:Tjabba har bokat en besiktning imorgon 30 mil bort tur och retur men märkte att min topplockspackning farit då den blåryker och tar lite glykol, även lite gråvita sträck på oljestickan och i påfyllningslocket. vet om att jag kommer få nerslag på besiktning men vill veta vad jag ska åtgärda på bilen då den stått länge.
Boka om tiden och fixa bilen först. Har bilen stått länge kan det bli bärgning av andra orsaker än toppacknlng
Gör service på motorn, kanske bara kondensvatten, fastsittande kolvringar, hårda ventiltätningar som "spökar" plocka loss alla bromsklossar och kolla så alla oken fungerar och byt definitivt bromsvätskan. Sedan kan du börja tänka på att köra en 30 mils runda.

Kommer beställa sensor insugstryck och sensor[…]

Kan man stänga av limp mode/långsaml&au[…]

Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]

Den stora annons-tråden

Gissar den va för dyr att laga? Volvo V70 htt[…]