Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JEEAA
JEEAA skrev:Hej på er!

Min bil har börjat att bli svårstarad ibland. Bilen är en V70 170 hk-04. Har gått ca 11300 mil och är servad som den ska, dock så har inte servicelampan för 12000 mila servicen börjat lysa än, men jag misstänker att det är dax snart.

Ibland när den stått stilla någon dag, så får man "ugga" igång den och den startar då efter 5-10 sekunder. Sen går bilen perfekt resten av dagen. Ej svårstarad efter man slagit igen den.

Något som vet vad detta kan vara för fel? Är det skadligt för något när man "uggar" igång den?

Tack på förhand!

Hej igen!

12000 mila servicen är nu gjord och nytt batteri har bilen fått. Dock så är bilen ibland svårstarad igen. Har läst något om en ergad kabel till startmotorn, kan det vara problemet tro?
Användarvisningsbild
av greeeken
JEEAA skrev:

Min bil har börjat att bli svårstarad ibland. Bilen är en V70 170 hk-04. Har gått ca 11300 mil och är servad som den ska, dock så har inte servicelampan för 12000 mila servicen börjat lysa än, men jag misstänker att det är dax snart.

Ibland när den stått stilla någon dag, så får man "ugga" igång den och den startar då efter 5-10 sekunder. Sen går bilen perfekt resten av dagen. Ej svårstarad efter man slagit igen den.

Något som vet vad detta kan vara för fel? Är det skadligt för något när man "uggar" igång den?

Tack på förhand!

Hej igen!

12000 mila servicen är nu gjord och nytt batteri har bilen fått. Dock så är bilen ibland svårstarad igen. Har läst något om en ergad kabel till startmotorn, kan det vara problemet tro?
12000 ? då borde du fått nya tändstift oxå?
Dte där med startmotorn kan de inte vara. För då skulle inte startmotorn gå runt alls.
Kolla reläet som någon skrev, samt en uppgradering av programvara.
av JEEAA
greeeken skrev:
JEEAA skrev:

Tack på förhand!

Hej igen!

12000 ? då borde du fått nya tändstift oxå?
Dte där med startmotorn kan de inte vara. För då skulle inte startmotorn gå runt alls.
Kolla reläet som någon skrev, samt en uppgradering av programvara.
Bilen servades på Volvo, och betalt för tändstift har jag iallafall gjort. Om de är bytta har jag inte kollat. Servicen i övrigt hade en del tveksamheter, dvs det syntes att den var slarvigt utförd. Kanske missat att byta tändstiften? Är bilen väldigt känslig för dåliga stift?

Tillbaka till reläet. Jag är ingen större mekaniker, men var kan jag hitta detta relä?
Användarvisningsbild
av greeeken
Har bara läst att det är så att dessa bilar kan vara känsliga för dåliga stift.
Var dett arelä kan sitta vet inte jag iallafall.
Finns säkert några här som kan svara på det.
av JEEAA
olson skrev:
JEEAA skrev:[ Servicen i övrigt hade en del tveksamheter, dvs det syntes att den var slarvigt utförd.
Hur ser man det ? :???:
Ganska enkelt. Serviceluckan där datorn sätts i var inte stängd. Bilen står med ljuset på när man hämtar den. Smörjning av dörrar var missat (dörrstoppet höll på att falla av, borde ju ha märkts om man smörjt dörren). De hade fyllt på en dl spolarvätska (undrar bara var, för jag fyllde fullt kvällen innan).

Alla punkter i serviceprotokollet var ikryssat, t o m smörjning av avtagbart drag. Kontroll av 4-hjulsdrift var gjort. Har varken drag eller 4-hjulsdrift på bilen....fick svaret att de var tvunga att kolla om detta fanns på bilen, därför va de ikryssade. Köper inte riktigt det. Även en mekaniker på Volvo borde veta att det inte finns 4+hjulsdrift på en helt standard V70....
Användarvisningsbild
av greeeken
JEEAA skrev:
olson skrev:
JEEAA skrev:[ Servicen i övrigt hade en del tveksamheter, dvs det syntes att den var slarvigt utförd.
Hur ser man det ? :???:
Ganska enkelt. Serviceluckan där datorn sätts i var inte stängd. Bilen står med ljuset på när man hämtar den. Smörjning av dörrar var missat (dörrstoppet höll på att falla av, borde ju ha märkts om man smörjt dörren). De hade fyllt på en dl spolarvätska (undrar bara var, för jag fyllde fullt kvällen innan).

Alla punkter i serviceprotokollet var ikryssat, t o m smörjning av avtagbart drag. Kontroll av 4-hjulsdrift var gjort. Har varken drag eller 4-hjulsdrift på bilen....fick svaret att de var tvunga att kolla om detta fanns på bilen, därför va de ikryssade. Köper inte riktigt det. Även en mekaniker på Volvo borde veta att det inte finns 4+hjulsdrift på en helt standard V70....

Det är bara bullshit det dom säger.
När man läämnar in bilen så ger man reg nummer o då ser dom va du har för bil.
Jag skulle ha klagat på dom.
av JEEAA
greeeken skrev:
JEEAA skrev:
olson skrev: Hur ser man det ? :???:

Det är bara bullshit det dom säger.
När man läämnar in bilen så ger man reg nummer o då ser dom va du har för bil.
Jag skulle ha klagat på dom.
Jag har klagat, men det verkade inte spela så stor roll. Idag är det lätt att vara bilförsäljare och serviceverkstad. De har hur många kunder som helst häromkring (bor nära Norge).

Men hur som helst så glömmer jag inte det inträffade.....

Fick en kundundersökning hemsänt till brevlådan ett par dagar efter att servicen var gjord. Kan ju säga att jag inte var speciellt positiv.
ljudet av ett dött batteri?

Idag när jag skulle starta på knappen k[…]

Nolla motor V70 D3

Att lyfta toppen behövs inte tror jag. Det fi[…]

Problem med airbagen V70 .01

Har följt kabeln och just innan den gå[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det ser ut som om det är någon sammanbl[…]