Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

jag har en 745 från 1989 som har ett litet roligt problem. Den är svår att starta när det blir lite kallt redan nu....inte så väldigt kallt. När det är varmt (sommar) är det inga alls problem. Har bytt stift och då går det lite lättare men problemet återkommer väldigt snabbt. Om man stoppar i motor/kupé värmare är det inga alls problem att starta bilen.

I vissa fall när det är kan jag pumpa på gasen (eller stämpla plattan i botten) för att underlätta att starta 745. Vilket brukar hjälpa till att starta den.

Vad ska man göra?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Min tanke hamnar på motortempgivaren! Om den "tror" att motorn är varmare än den igentligen är, så ger bl.a. bränslesystemet inte det optimala för kallstart.
av mickeman_79
tack för tipset, men vart sitter motortempgivaren?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
mickeman_79 skrev:tack för tipset, men vart sitter motortempgivaren?
Lite beroende på vilken motor du har, men oftast sitter den på toppen under treans insug (ettans insug närmast bilens front).
Den har en kontakt med två flata stift och lossas med en 19 mm nyckel.
av mickeman_79
är den korrekta benämningen motortempgivaren, ska titta på vad de kostar
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Kostar ca 355:- på volvo. Benämning: Temperaturgivare.
Art.nr. 1332396 eller 1346030 beroende på bilens chassinummer.
av mickeman_79
tack för tipset...ska köpa en.... ska även montera in en bensinvärmare...sedan hoppas att 745 vill gå i alla väder
Val av motorolja

Hej Jag ska byta motorolja i en 740 16V och titta[…]

Styrsnäcka Amazon

Lyfter en gammal tråd..... Behövs n&ar[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Nederst, en bild från vår balkong, man[…]

Byt kåpa, det blir små sprickor i den […]