Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av WilleKarlsson
Hej, min 2005 v70 t5 har fått för sig något konstigt. När motorn är kall så tuggar den bara på startmotorn, kanske hoppar igång lite men dör direkt. Försöker man en andra gång så startar den direkt och går normalt. Alltså det räcker att bara vrida på tändning och köra starten i en sekund, vrida tillbaka och sen startar den normalt. Detta uppstår bara när den är kall, när den är varm startar den på första dock lite mer segstartad än normalt. Jag har bytt luftmassemätare för det fanns en felkod på den men det blev ingen skillnad, felkoden är borttagen och det finns inga nya felkoder.

All hjälp uppskattas!
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Låter som problem med bränsletillförseln, pröva att låta tändningen vara på några extra sekunder så att trycket hinner byggas upp innan du vrider till startläget.
Senast redigerad av 1 kebabpizza, redigerad totalt 0 gånger.
av Libbe
Om du lossar lite försiktigt på nippeln som sitter på spridar bryggan.
Så ber du någon vrida på Tändningen åt dig!
Så ser du om det kommer soppa tryck.

Hur är det med Stift o Tändspolar?
Gått i evigheter.....?
av WilleKarlsson
Var ute och pressade bilen lite ikväll. I början ville den inte riktigt varva över 4000 sen blev det bättre och bättre, alltså den börjar rycka vid 4000 varv men den ryckte mindre och mindre ju mer jag körde. Detta känns som det kan höra ihop med det andra problemet. Frågan är bara om det är bränsle eller tändningsrelaterat eller något helt annat som strular typ givare eller liknande?
av Libbe
Man måste nästan *Läsa av eventuella felkoder......
-Men man måste ju inte läsa Felkoder för att Byta Stift o Tändspolar.............
Stift o Tändspolar är förbrukningsvaror.....som du sannolikt åker på byta ngn gång. :P
av WilleKarlsson
Den är helt nybytt och enligt min felkodsläsare så kan jag se live att den får jämn signal med gas, så något annat måste det vara. Till helgen ska jag ta av spjället och rengöra, känns som en möjlig orsak?
av Libbe
Kan så vara?
Tips: Skaffa packningen innan du skruvar ner. Kostar inte många kronor. Bara såååå irriterande,när man står där med en packning som ej gick att rädda!
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Bilen var på service i tisdag inför &ar[…]

99% länkarmsbussningarna bak

De får inte ta ut någon avgift natteti[…]

Stefans 968

"Behöver" du navigation och vill ha[…]