Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1454254
På "moderna" bilar ska det ju gå att köra ganska låg hastighet även på höga växlar, t ex 50km/h i femman, 30Km/h i trean osv. Kör man vid en skola kan man t ex lägga i trean och sedan släppa gasen helt för att hålla 30 jämnt. Detta har vi alltid gjort med vår Volvo S70 -99 med 30 000 mil på mätaren.

Det senaste året har dock detta slutat fungera. Lägger man i tredan kan man inte köra i 30 längre utan det är snarare 20 och ger man ingen gas så börjar motorn "hacka" och "hosta" för att sedan dö helt om man inte växlar ner.

Vad kan orsaka detta felet egentligen?
#1454282
SubMarine skrev:Skitigt gasspjäll kanske?
Rengjorde det för något år sedan dock plockade jag inte av det utan rengjorde det på plats så gott jag kunde med trasor, borste och avfettning. Kanske skulle plockat av det helt och rengjort det ordentligt?

Oavsett så går tomgången fint på 900 varv utan växel.
#1454301
SubMarine skrev: tor 15 jul 2021, 16:04 Mesta skiten brukar sitta på baksidan av spjällskivan. Men när du skriver att den hackar och hostar, är det som att den misständer eller är det bara så att den storknar (som om man kör på för hög växel)?
Ah, plockade isär det nu igen under eftermiddagen och rengjorde så gott jag kunde. Har vajer spjället så jag vinklade upp den med handen och rengjorde insidan så gott det gick. Tog ingen testrunda så vet inte om det hjälpte, ska köra senare i veckan ändå. Det är inte misständning utan mer storkning som du beskriver.
#1454319
Vajerspjället drabbas inte av dessa problem.
Bara dom elektroniska.

Har du tändkablar också, eller direktverkande tändspolar?

Dvs, ett fördelarlock eller inte?

Du beskriver klassiska symptomet på överslag mellan tändkabel (glasfiberdelen) och tändstiftbrunn.
#1454365
MickeM skrev: tor 15 jul 2021, 19:36 Vajerspjället drabbas inte av dessa problem.
Bara dom elektroniska.

Har du tändkablar också, eller direktverkande tändspolar?

Dvs, ett fördelarlock eller inte?

Du beskriver klassiska symptomet på överslag mellan tändkabel (glasfiberdelen) och tändstiftbrunn.
Jag hade liknande problem fast ännu värre för ca två år sedan och då bytade jag tändkabla, rotor och fördelare vilket löste det då. Visserligen Biltema, vet inte om det var ett misstag? :-D
SubMarine skrev: tor 15 jul 2021, 20:58 Aha du har gamla motorn. Kan det vara tomgångsmotorn som inte öppnar fullt pga smuts eller att den kärvar kanske?
Hmm kanske? Har inga nya klammer så kunde inte ta isär den ventilen. Kanske får skaffa.


Såg också något tips om MAF sensorn men jag har ingen vad jag vet. Bara temperatursensor: https://duckduckgo.com/?q=Air+sensor+vo ... rature.jpg
#1454523
Håller med om att tändningsdelarna är slitna.
Nya stift, kablar, rotor och fördelare så blir det nog bra igen. Lika bra att byta tändspolen också.

Min S70 har bara gått 18.500 mil men behövde få nya tändningsdelar, 23 år sätter sina spår trots få mil. Blev väldigt stor skillnad!
#1454642
MarcusJ skrev: lör 17 jul 2021, 15:11 Håller med om att tändningsdelarna är slitna.
Nya stift, kablar, rotor och fördelare så blir det nog bra igen. Lika bra att byta tändspolen också.

Min S70 har bara gått 18.500 mil men behövde få nya tändningsdelar, 23 år sätter sina spår trots få mil. Blev väldigt stor skillnad!

Men jag bytade allt det för 2 år sedan. Känns inte som att det borde strula redan? (och ja det gjorde enorm skillnad!)

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]