Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anders Classic
Är det någon som känner till om man kan ha takboxen på samtidigt som man har någon skidhållare så att man kan ha både takbox o skidor på taket. Jag har en freetime glasfiber box med lastbågar i vingprofil. Jag har en v70 Classic -08. Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av CarMan
Har du plats över kan du ha det, fins inte plats så går det inte...

Freetime, är den den blanka boxen? den är ju väldigt stor, tror det blir svårt att få plats med nått bredvid den.
vad ska du ha i boxen? om du nu int ska ha skidorna där? (tänk på att inte lasta för mycke vikt på taket!)
av fremar
Hur fungerar det med en sån Freetime Blackline glasfiberbox på Volvos lasthållare med vingprofil? Köpte en sån box begagnad som suttit på en XC90 och fick med takräcken som jag trodde skulle passa min V70N då de har samma artnr på Volvos tillbehörssida. Tydligen så var ju detta då kanske inte de räckena som var för V70N och som även går till XC90 utan några andra lite kortare så de blir precis på gränsen att fyrkantsröret är nog långt för att kunna montera dem på railsen.

Så jag tog och köpte såna med vingprofil istället, tänkte inte ens på att det skulle vara några problem att montera takboxen innan jag började läsa om det :) Fästena som ska gå runt under takräcket från takboxen är ju rätt så breda 90 mm tror jag å min box. Det borde väl fungera, men var man tvungen att ha några kilar eller liknande eller måste man istället använda sig av tex denna monteringssats? http://webshop.bilia.se/monteringsats-t ... c-177.aspx
av EHB
Gammal tråd men har samma fråga: någon som de facto vet om det går att ha takbox och skidhållare sida vid sida? Vi är en familj på sex pers med en 7-sitsbil, har knappt nåt lastutrymme att tala om inne i bilen. Största boxen på 600 l blir trång till både packning och skidutrustning. Hur gör ni andra stora familjer?
av EHB
sicnarf skrev: ons 14 jul 2021, 10:25 Ta med liten släpvagn. :-)
Jo, tack... men vi lär knappast vara första fyrbarnsfamiljen på fjällsemester 🙃 någon måste ha lyckats lösa ekvationen på lite smidigare vis före oss.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Bilen var på service i tisdag inför &ar[…]

99% länkarmsbussningarna bak

De får inte ta ut någon avgift natteti[…]

Stefans 968

"Behöver" du navigation och vill ha[…]