Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla!

Jag har hamnat i en något prekär situation med min V70N (2006a, 2,5 T). Mina VVT-enheter har läckt olja ett tag och under den gångna helgen gav jag mig på att byta dem tillsammans med allt annat som hör en sådan operation till (kamrem, multirem, vattenpump, spännare, mm). Allt gick utmärkt tills jag skulle låsa fast VVT-enheterna efter justering. Långt innan jag nådde det i Vida specificerade momentet på 120 NM sade det POP, och centrumskruven för insugssidans VVT-enhet och kugghjul brast inuti kamaxeln. Förstår inte riktigt hur detta gick till då jag följde alla konstens regler, men det är en senare fråga för sömnlösa nätter; det akuta just nu är att skruvjäveln måste ut! Så jag tänkte höra om någon kunde ge lite input på hur man löser den uppkomna situationen?

Jag har läst mig till att man kan borra ut skruven, t.ex. med hjälp av den här sortens verktyg: https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000040658

Lyckligtvis nog finns det gott om plats för en borrmaskin på insugssidan, hade det varit andra sidan hade det varit värre...
Bilagor
A.jpg
A.jpg (43.52 KiB) Visad 1944 gånger
Hej,
Clas Ohlson säljer en uppsättning vänstergängade skruvutdragare som är din lösning.
Man borrar först ett hål ner i den del av skruven som sitter kvar. Välj största möjliga
diameter på borren, men inte så grov att gängan i hålet skadas. Skruva sen i en lagom
stor skruvutdragare (som fyller hålet) motsols. Sen är det bara att skruva på tills den
kommer upp ut hålet. Men som sagt, förstör inte gängan i hålet. Lycka till!
ostene
Baksidan på en vanlig fil brukar vara kilformad för att greppa i ett plast/trähandtag. Även bra för att slå in i ett borrat hål i en avbruten skruv...
Jag köpte nya centrumbultar när jag gjorde denna operation för några år sedan. Säljs på Volvo för en liten summa. Hade du också nya bultar?
Jag hade nog köpt vänsterborrande borr. Ibland kan den följa med ut när man börjar borra.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Som sagt, "vänsterborr", eller slå i något i ett hål.
Eftersom den inte bottnat borde den vara helt lös i gängen.

Jag har lyckats få ur några sådana med en vass pryl och liksom pillat den tillbaka i gängen. Ofta ojämnheter i brottytan.
120nm låter mycket för en m10. En m10 i 12.9-kvalite har rekommenderat moment 79nm.

Har den gått av långt in?

Eftersom spänningen troligen har släppt när den gick av kan den mycket väl vara rätt lös, det kan räcka att ta en körnare och knacka på kanten åt rätt håll för att få den att gänga ut sig.

En riktig skruvutdragarsats typ Ridgid hade varit plan B för mig.

Med grövre bultar (typ m16
Och större) och oömmare miljöer är vanligtvis min plan B att svetsa på bulten så den kommer i nivå med ytan, därefter lägga på en bricka och svetsa fast, sedan en mutter i brickan och dra loss. Detta fungerar riktigt bra och tvärtom vad man kan tro är det inte någon större risk att skada gängan. Men det låter inte som rätt metod för dig..
Stort tack för all input!

drlecter skrev:Jag köpte nya centrumbultar när jag gjorde denna operation för några år sedan. Säljs på Volvo för en liten summa. Hade du också nya bultar?
Jag hade nog köpt vänsterborrande borr. Ibland kan den följa med ut när man börjar borra.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Nej, jag körde med de gamla bultarna. Det brukar annars framgå i Vida när man bör byta, men här stod det inget sådant. Tänkte att de var såpass rejäla att det inte skulle vara några problem. Tji fick jag... Har köpt nya på Bilia nu, kostade mycket riktigt bara 30 spänn styck, så kan vara ett hett tips till andra som utför samma ingrepp.

Har jagat en vänstergängad borr i ett lämpligt material, men det är fan inte lätt. När jag var på Tools imorse förstod de inte ens vad ett vänstergängat borr var. Optimera skulle se om de kunde beställa hem något, men har inte hört något ännu. Mottar gärna tips på någonstans man kan få tag på vänstergängade borr.

[/quote]
MickeM skrev:Som sagt, "vänsterborr", eller slå i något i ett hål.
Eftersom den inte bottnat borde den vara helt lös i gängen.

Jag har lyckats få ur några sådana med en vass pryl och liksom pillat den tillbaka i gängen. Ofta ojämnheter i brottytan.
Har inte velat pilla med diverse verktyg allt för mycket, men kanske ska göra ett nytt försök då. Jag har nu fixat ett gäng styrhylsor så att man kan borra utan att komma åt gängorna, kanske även duger för att styra någon form av skruvmejsel eller dylikt.
Wizzman skrev:120nm låter mycket för en m10. En m10 i 12.9-kvalite har rekommenderat moment 79nm.

Har den gått av långt in?

Eftersom spänningen troligen har släppt när den gick av kan den mycket väl vara rätt lös, det kan räcka att ta en körnare och knacka på kanten åt rätt håll för att få den att gänga ut sig.

En riktig skruvutdragarsats typ Ridgid hade varit plan B för mig.

Med grövre bultar (typ m16
Och större) och oömmare miljöer är vanligtvis min plan B att svetsa på bulten så den kommer i nivå med ytan, därefter lägga på en bricka och svetsa fast, sedan en mutter i brickan och dra loss. Detta fungerar riktigt bra och tvärtom vad man kan tro är det inte någon större risk att skada gängan. Men det låter inte som rätt metod för dig..
Tyckte också det lät lite väl mycket med 120 nm, men det är vad som står i Vida (och framgår på nätet i övrigt). Antar att skruven ska sitta så hårt med tanke på dess funktion.

Skruven har gått av ca. 4-5 cm in i hålet (efter drev och VVT är borttaget givetvis), vilket gör det lite mer komplicerat. Att svetsa är uteslutet med tanke på placering. SKa göra ett försök att pilla ut den försiktigt först med något lämpligt verktyg, annars får det bli vänsterborr - när jag lyckas få tag på ett dvs...

En tanke som slog mig är att det kanske går att få ut den genom att försiktigt borra i centrum med ett vanligt gängat HSS-borr, men köra skruvdagaren motsols? Eftersom skruven sitter tämligen löst kanske den följer med bara av den lilla påputtningen?
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Bilen var på service i tisdag inför &ar[…]

99% länkarmsbussningarna bak

De får inte ta ut någon avgift natteti[…]

Stefans 968

"Behöver" du navigation och vill ha[…]