Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Maci00
Hejsan! Jag bytte olja på verkstad för några veckor sedan. Idag tänkte jag bara kolla läget och tittade på oljestickan.
Det syns tydligt att oljenivån på stickan är över Max gränsen. Detta var på morgonen då bilen stått hela natten.

Däremot när jag kört 10 minuter och sedan lät bilen stå ytterligare 10 minuter avstängd och kollade igen så var oljan precis vid maxgränsen.

Vad bör jag göra? Tömma ut lite olja eller låta det vara som det är? Det kommer ingen rök ur avgasrören och det är inga läckor på marken heller.
(Bild nedan)
Tack på förhand :)
Bilagor
3A7B8F32-C585-4A01-AA1F-1920AA763B4E.jpeg
3A7B8F32-C585-4A01-AA1F-1920AA763B4E.jpeg (297.43 KiB) Visad 658 gånger
av berrabus
Det är inte bra att ha för mkt olja men det är väl bara att åka till verkstaden som gjort arbetet så får de tömma ur lite?

Om det är så mkt som det ser ut på bilden hade jag själv definitivt tömt ur lite och inte låtit det vara.
av Kimmen90
När det hände mig, ca 2cm över max på stickan åkte jag bara tillbaka på verkstaden. De tappade ur några deciliter.
av berrabus
Instämmer med att det är värre om det är en diesel. Med tanke på färgen på oljan antar jag att det är en bensinare.

Eftersom den varit inne på verkstad hade jag i vilket fall som helst åkt tillbaks dit så de hade fått lösa det.
av Maci00
Ja det är en bensinare 2.5T. Jag har fått höra att det är lugnt eftersom en liten mängd olja åker uppåt till oljefiltret när bilen är igång. Men jag ska till Volvo imorgon och kolla läget oavsett, bättre att vara säker.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Problemet som kan uppstå är att nivån kan bli så hög att vevaxeln kan nudda oljan i tråget och börja vispa runt den. På en bensinare kan det leda till att olja tränger ut vid packningar.

På en diesel kan det dessutom leda till att det kommer on via vevhusventilationen och motorn går av sig själv.

Det finns dock ganska stora marginaler. Det ska ju gå att köra fullt acc, hård inbromsning, hård kurvtagning osv utan att det händer och övre sträcket är satt därefter. Kör du inte som en biltjuv i kurvor osv så är ju risken väldigt liten att det händer med den lilla överfyllning du har.
Kamremsras

Skuren AC-kompressor varvid AC-remmen trasslade in[…]

Råd vid punktering

Hej på er. Nu är ju problemet löst[…]

Hej! Min Volvo 744 -88 med B230FK motor i väg[…]

Hög tomgång

Felkod 2-3-2 betyder inte att lambda sonden inte […]