Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BöttadFas2
Hej,
Jag har en V70, 2012, 1.6d.
Jag märkte att bilen rycker till och ger ett klickande ljud när man släpper på gasen från gaspådrag eller vid gaspådrag från rullande läge utan gas. Trodde först detta var någon drivaxel men båda är i toppenskick utan minsta glapp. Lade mig under bilen och tog tag i båda drivaxlarna och snurrade dem gemensamt fram och tillbaka och där hittade jag ljudet. Det är i växellådan som klickande kommer, när man byter rotationsriktning. Man känner också ett visst spel (ett antal grader av ett varv) där drivaxlarna kan röra sig utan att driva växellådan.

Är detta normalt? Inte samma bil eller plattform men testade farsans V90 men där kan man gasa och släppa pedalen hur my ket som helst utan att framkalla liknade ryck eller ljud.
av BöttadFas2
Ah, rimligt! Bilen har gått 25 000 mil och har hört en del om att de måste bytas på samtliga bilar med DMF. Bilen i övrigt går bra, utan ryck eller missljud så jag avvaktar med att byta det. Autodoc har ju ibland 38-40% rea så väntar till dess med att köpa in delarna.
OBD P0121

Tyvärr så uppträder bilen exakt li[…]

Takräcke Thule Evo (XC60).

Ja, det där ser inte rätt ut.

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som […]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Är mer van vid äldre Volvo. På dom[…]