Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Funkar kylarfläkten som den ska? Annars ger ac:n upp. När man står stilla iallafall.. :oops:
Själv åker jag med kortsluten tryckvakt numera (den vid torpedväggen) Enda sättet att få ac:n att gå (jo systemet har rätt mängd köldmedia)
av Baxtex
Erik Å skrev: fre 09 jul 2021, 21:20 Funkar kylarfläkten som den ska? Annars ger ac:n upp. När man står stilla iallafall.. :oops:
Själv åker jag med kortsluten tryckvakt numera (den vid torpedväggen) Enda sättet att få ac:n att gå (jo systemet har rätt mängd köldmedia)
Jag tror den funkar då Ac: n som sagt fungerar de förstår 10 minuterna sedan kvittar hastigheten.

Ja jag sâg i någon annan tråd att man kan byta ut en tryckgivare, är det den du menar?
https://www.mekster.se/tryckgivare-ac-450785.html
Behöver man tömma gasen för att byta den?

Kan också nämna att AC lampan på instrumentbrädan blinkar oranget i en liten stund när man startar bilen..vet inte vad det betyder.

Har också fått tipps att kolla om värmepaketet läcker. Vet inte om det kan vara det.
av MickeM
Blinkande lampan betyder fel i systemet.
Och kompressorn snurrar med när den inte kyler?
Och temp inställd på MIN?

Om ja på ovan, har vi uteslutit en väldig massa saker.

Tryckvakter, evaporatortempgivate och magnetkoppling stoppar kompressorn.
Ingen kyla TROTS kompressor som snurrar, så kan vi nog utesluta dessa.

Står reglaget på MIN kan vi utesluta tempgivare i kupen också.
Då kan det vara luftklaff som ballar ur, eller klimatpanelen som fått spader.

För lite media är också en möjlighet.
Trycket i sysmtemet säger lika lite om mediamängden som trycket i en gasolflaska talar om mängden gasol.
Samma egenskaper. Googla.
av Baxtex
MickeM skrev: lör 10 jul 2021, 10:45 Blinkande lampan betyder fel i systemet.
Och kompressorn snurrar med när den inte kyler?
Och temp inställd på MIN?

Om ja på ovan, har vi uteslutit en väldig massa saker.

Tryckvakter, evaporatortempgivate och magnetkoppling stoppar kompressorn.
Ingen kyla TROTS kompressor som snurrar, så kan vi nog utesluta dessa.

Står reglaget på MIN kan vi utesluta tempgivare i kupen också.
Då kan det vara luftklaff som ballar ur, eller klimatpanelen som fått spader.

För lite media är också en möjlighet.
Trycket i sysmtemet säger lika lite om mediamängden som trycket i en gasolflaska talar om mängden gasol.
Samma egenskaper. Googla.
Körde några mil nu och stannade sen och öppnade huven, kompressorn går ej igång. Stannade bilen och väntade några minuter. Startade den igen och då snurrade kompressorn igen. Gasade lite grann och kompressorn slutade snurra igen utan att gå igång igen.
Känns som att det fortfarande kan vara kopplingen? Jag ska dubbelkolla hur brett det är nu.

Kollade även lite på DIY Robert, tydligen finns det givare som man kunde kortsluta vilket jag prövade men det gjorde inte så mycket.
av Baxtex
MarcusJ skrev: sön 11 jul 2021, 11:40 Finns en tryckvakt på lågtryckssidan som ger sig med tiden. Kostar några hundralappar, enkel att byta.
Börja där.

https://www.mekster.se/tryckgivare-ac-450785.html

Sitter en ventil under den så att man kan enkelt kan byta utan att tömma systemet.
Tack men efter att nu minskat spelet på kopplingen till 0.3 mm så fungerar den igen!

Låg precis på gränsen mellan 0.5 och 0.6 mm innan så det var väl för mycket. :-D

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]