Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fjulle
Jag bytte bromsar idag på min xc70 -15.
Tyckte att hjulbultarna var lite väl torra , så jag smorde in dem med lite alumimiumpasta. Rätt eller fel?
Användarvisningsbild
av apersson850
Frågar man Volvo ska man inte smörja. Frågar du mig så går det inte att dra åt en torr skruv med rätt moment.
av Fjulle
Såvitt jag förstår så skall man INTE använda olja eller fett på bultarna. Men aluminiumpasta fungerar lite annorlunda.
Det eliminerar att gängorna inte skär ihop.
av JohanES
Jag använder alltid en liten mängd kopparpasta på hjulbultarna efter rekommendation av en däckverkstad. Det har fungerat bra i flera år och det är aldrig några problem att byta hjulen.
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja. Fast det moment Volvo anger stämmer någorlunda väl med de vanliga tabellerna vi har i verkstadsindustrin för den dimensionen (M14). De tabellerna bygger på anoljade skruvar.
Jag har gjort så i 40 år och de har inte gått av än, varken skruvar eller pinnbultar. Så det fungerar nog ett tag till.
Användarvisningsbild
av Funk
apersson850 skrev:Ja. Fast det moment Volvo anger stämmer någorlunda väl med de vanliga tabellerna vi har i verkstadsindustrin för den dimensionen (M14). De tabellerna bygger på anoljade skruvar.
Jag har gjort så i 40 år och de har inte gått av än, varken skruvar eller pinnbultar. Så det fungerar nog ett tag till.
Fast tabellerna gäller väl inte för återkommande dragningar som hos hjulbultar, kan det vara skillnaden?

/Thomas
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag syftar på de värden som gäller när skruven ska kunna användas flera gånger, utan att den passerat Sigma-su. En M14 8,8 har då en belastning på runt fem ton. Våra hjul hålls alltså på plats av ett tryck på ca 25 ton, när det är rätt draget.

De fall där momentdragning används för att undvika att skruvarna dras för hårt är i klar majoritet, jämfört med de där momentdragningen ska säkerställa att de dras hårt nog. Åtminstone i våra maskiner. Sen har vi några speciella punkter, där det ska moment- och vinkeldras. Där kan man inte använda samma skruv mer än en gång, för den går lite förbi sträckgänsen.
Som kuriosa kan jag nämna att en av våra inköpare gjorde en bragd och fick tag i skruvar som märkbart minskade kostnaden för fästelementen. Tills någon försökte dra dessa M8 i en sån applikation där de ska vinkeldras. Han lyckades aldrig komma upp i åtdragningsmomentet som man ska nå före vinkeldragningen. Skruven blev bara längre och längre, och blev väl en M7 på mitten... Kom från Kina, var annars?
OBD P0121

Ok, då är det inte kopplingsgivaren. […]

Takräcke Thule Evo (XC60).

@ankan84 , Till nästa gång, Thule har […]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Sålänge ni är nöjda &au[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

God fortsättning. En sen återkoppling,[…]