Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en V70 2009 med nivåreglering bak, igår på besiktningen fick jag anmärkning att ena stötdämparen har läckage, kollade upp vad nya kostade och var tydligen 6000 kr stycket för dom, så undrar om någon vet om man kan montera dit vanliga stötdämpare bak för att spara pengar, har inget behov av nivåreglering
Nivomat har en lastbärande funktion i dämparna. Det är så nivåregleringen fungerar. För att kompensera för detta är fjädrarna klenare på en bil med nivåreglering. Byter du då till standarddämpare, som inte bär någon last, kommer bilen att "hänga med röven" redan olastad. Det är därför du ska ha starkare fjädrar då. Dessutom är alltså fästhålen olika på den modellen. Den riktiga åtgärden mot det är att byta bärarmar.
apersson850 skrev: fre 09 jul 2021, 12:34 Nivomat har en lastbärande funktion i dämparna. Det är så nivåregleringen fungerar. För att kompensera för detta är fjädrarna klenare på en bil med nivåreglering. Byter du då till standarddämpare, som inte bär någon last, kommer bilen att "hänga med röven" redan olastad. Det är därför du ska ha starkare fjädrar då. Dessutom är alltså fästhålen olika på den modellen. Den riktiga åtgärden mot det är att byta bärarmar.
Tackar för bra information, var mer än jag visste, har hittat en ombyggnad sats hos geparts.se med både dämpare och fjädrar som jag tror jag ska handla, kostade bara 3000 kr jämfört med 15000 kr för två nya nivåreglerade dämpare hos Volvo
Takräcke Thule Evo (XC60).

Hej, Har takräcke enligt rubriken och som jag[…]

En sak du bör kolla, ta loss den klena vakuum[…]

Har raderat koden o färsökt starta den m[…]

Finns mer att läsa i Teknikens värld, V[…]