Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Thugge
Hej, har en v70 2000 classic

Nu har impulsgivaren gett upp - igen. Gått drygt ett år sen verkstaden bytte den.

De hävdar att de håller bara året ibland?!

Har börjat kolla själv om att byta denna. Är de svårt? Har ni någon bild vart den rackaren sitter? Kanske en guide? Hittar på skruvat reservdelar som kostar en 350 kr typ så.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Vilken givare pratar vi om?
Den enda jag vet som ger upp i förtid är lägesgivaren på kopplingen, alla andra är original (22 år) på min v70 mk1 2000
av Thugge
Oklart exakt vad den heter (eller borde heta) men denna är det
https://www.skruvat.se/Impulsgivare-vev ... 83575.aspx

Jag misstänker att bilen har elfel. Främst med fukt och kyla då den blir trögstartad. I värmen (25+) funkar den ypperligt.

Men denna givaren, den är alltså bytt redan för något år sen.
Tror engelska termen är "crankshaft position sensor"
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Vevaxelgivaren alltså...
Visst händer det att dom går sönder, men nog vill iaf jag påstå att det hör till ovanligheterna. Det är en sån där sak som i regel går sönder kanske 1, max 2 gånger under bilens livstid, med första bytet efter kanske 25-30k mil in i bilens livstid. Min egen har snurrat 24år och snart 26k mil, Erik's ovan har snurrat över 50k om jag minns rätt.
Att den skulle gå sönder efter ett endaste år är visserligen inte omöjligt - måndagsex kan man alltid råka ut för - men att försöka hävda att det mer eller mindre är "normalt" känns inte rätt alls...
Dessutom, när denna givare ger upp så brukar den tvärsluta att fungera. Det finns liksom inget direkt "mellanläge" där den kan visa några direkta symptom i förtid. Om denna givare tappar kontakten med styrboxen(dvs, går sönder, eller börjar spotta ut helt felaktiga värden) så kommer bilen tvärdö i drift, eller totalvägra att starta om den gick sönder efter stopp.
Hade det varit kamaxelgivaren så hade det funnits mer utrymme för symptom innan totalstopp(t ex trögstartat, sporadiskt motorstopp, osv), då styrsystemet kan kompensera och gissa rätt duktigt vad kamaxelgivaren *borde* ge för signal - men så är inte fallet för vevaxelgivaren.

Det är inte svårt att byta givaren, man behöver istortsett bara rycka loss luftburken, lossa en skruv, frigöra kablaget och koppla ur den gamla och kasta i den nya givaren. I den här värmen är det kanske 15min jobb :-)
Användarvisningsbild
av Erik Å
Lucif3r skrev: tor 08 jul 2021, 21:47 .. Erik's ovan har snurrat över 50k om jag minns rätt.
Passerade 55k häromdagen, dags för oljebyte nr 27 :-/

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]