Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

En del av våra styrande politiker tror sig kunna lösa en del av miljöproblemen genom att få folk att avstå från bilar som behöver fossila bränslen. Men jag fruktar att de inte tänkt färdigt vad bettäffar elförsörjningen och ekonomin. Visst kan vi sätta solpaneler på taken och alstra lokal ström den vägen för att täcka en del av elbilarnas elbehov under kanske 7 eller 8 av årets månader. Detta om elnäten hänger med. Men snart kommer kärnkraftsverken att bli 40 år och då finns risk att 40 % av dagens elförsörjning måste säkras på något sätt även under perioder med brist på vind / sol.
När det gäller elbilsbilisternas privata ekonomi så kan man fråga sig hur länge dagens lockbeten kommer att bestå. Värdet av lockbetena (låg bilsatt, låg energiskatt, subventionerade bilar) är ju cirka 12000 kr per elbil och år, räknat på 1000 mil/år och 10 års fördelning av dagens subvention vid köp av av fosilfria fordon.
VolvoB20 skrev: ons 07 jul 2021, 01:04
fjohan82 skrev: tis 06 jul 2021, 18:06 Volvo lanserar en ny version med XC40 Recharge som har en enda elmotor för att kunna erbjuda två olika varianter av sin första elbil.
Bilen levererar 231 hästkrafter som kommer från ett 69 kWh-batteri. Den får en räckvidd på 40 mil på en enda laddning. Med snabbladdning ska den kunna ladda från 10 till 80 procent av kapaciteten på 32 minuter.

Som standard är bilen utrustad med Recharge däck (åretrunt-däck). :-o :-/

XC40 Recharge med en elmotor kostar 529 000 kronor. :-)

https://www.bytbil.com/nyheter/volvo-la ... -den-32510
Har den vettig dragvikt ?
Hittar ingen info alls om detta.
Den större P8 drar dock 1500 kg, så detta med dragvikten kanske är elefanten i rummet...
Kollar man på Polestar 2 som har samma plattform och även den nu går att beställa med fwd så är dragvikten oförändrad och ligger kvar på 1500kg. Det är kanske rimligt att anta att det blir samma här?
perin skrev: tis 06 jul 2021, 20:55
fjohan82 skrev:Kan lägga till att den enklare XC40:n går att bygga på hemsidan :-)
Fullutrustad landar den på 621.500:- om jag inte har klickat fel...

De där däcken kan jag inte se att man nämner någonstans.
I Sverige kommer bilarna levereras med sommardäck, däremot kommer Nordamerika och Centraleuropa få bilarna levererade med åretruntdäck. Sedan saknas värmepump i den här ”billigare” versionen.
Idag kl. 11:50 kom det nya bud från Volvo, alla marknader kommer att få åretruntdäck (s.k. recharge däck!!!), alltså inte enbart Nordamerika och Centraleuropa. :-/
Räcker ju att de är normalfungerande sommartid
Lövet skrev:Räcker ju att de är normalfungerande sommartid
Vilket de troligtvis inte är, förmodligen en dålig kompromiss av ett vinter- och sommardäck. Men vi lär få svar hur det är med den saken. De kanske fungerar i Volvoland (Göteborgs området), där är väl vädret tämligen lika såväl i juli och i december. :P
Man verkar inte ens komma från detta genom att betala 6000 extra för att få 20" istället för 19".
Den rullar på 235/45/20 fram och 255/40/20 bak enligt Volvo.
Däcken från Pirelli heter Scorpion all season SF2.
Tyre for use in severe snow condition: Yes

Undrar hur många som kommer försöka köra med dessa i snöstorm...
Screenshot_20210708-074227.jpg
Screenshot_20210708-074227.jpg (28.3 KiB) Visad 489 gånger
joel80 skrev: ons 07 jul 2021, 09:21 Kollar man på Polestar 2 som har samma plattform och även den nu går att beställa med fwd så är dragvikten oförändrad och ligger kvar på 1500kg. Det är kanske rimligt att anta att det blir samma här?
Den är på 1500 kg enligt mail från Volvo.
Jasså, så dessa "året-strunt"-däck är snöflingemärkta...? Det var ju... Synd, faktiskt... Det betyder ju att dom faktiskt är tillåtna att köra med på vintern i sverige.
Men dom lär ju vara odubbade, och från en som alltid kör odubbat på vintern(och föredrar odubbat, fight me) så är BRA odubbade vinterdäckt hemska att köra på sommaren. Dom är åt h-e för mjuka för sommarvärme, vilket knappast är en nyhet för någon. Kompromissen är då att ha en hårdare gummiblandning, vilket i sin tur gör dom betydligt sämre på vintern istället. Att det ens är tillåtet att köra med odubbade vinterdäck på sommaren är för mig en gåta, det borde det inte vara, för så mycket sämre än sommardäck anser t om jag att dom är.
  • 1
  • 177
  • 178
  • 179
  • 180
  • 181
  • 433

Brukar det inte finnas möjlighet i dagens […]

740 som krånglar

På årsmodell -88B lyser aldrig mil[…]

Pilot Assist - finns det olika?

Min 2019 lägger av i 140 km/h, tror jag det &[…]