Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

gubbstrutt skrev: tis 06 jul 2021, 16:13 Tomgångs ventilen/motorn skulle det kunna vara nått med den?.
Eller TPS givaren eller båda?.
Jävla jobbigt med sådana här fel.

Edit läste ditt första inlägg noga som jag borde gjort på en gång.
Såg nu att du bytt tomgångsmotor redan :oops: .
Jo tomgångsmotorn är bytt, två gånger faktiskt för att kunna utesluta det!
Spjällägesgivaren har jag dock inte varit på alls, är väl mest för att jag inte trott den har med detta att göra, men jag kan ha fel, det har hänt förr!;)
Fick veta i går att nu tar det en stund innan den går igång igen efter att ha stannat, ibland tar det upp till 5-10min innan den vill hoppa igång igen. Så nog låter det väl som att den bli sur, frågan är bara varför eller pga vad!?
Har letat igenom hyllorna och hittade tyvärr inga andra boxar än till Fenix när det kommer till denna årsmodell, men hur är det, är det en gemensam eller är det dubbla boxar till en GLT -95a?
Irriterande med såna här fel, och att det är bara när det är över 25° som det händer, motorrummet är ju sällan speciellt svalt oavsett yttertemperatur så man tycker ju att felet skulle uppkomma även vid annan väderlek.
Kan en defekt AC-kompressorn spela nån roll i detta? Systemet fungerar inte och har varit tomt länge, tänker ifall kompressorn går tungt eller t o m är skuren och då när det är riktigt varmt kanske magnetkopplingen ligger an och då bromsar upp motorn, eftersom systemet inte fungerar alls så justeras inte tomgången som är brukligt när kompressorn slår till!??
Väldigt långsökt kanske men här måste man nog försöka tänka lite utanför boxen ifall man vill lösa problemet... :-/ :P
-95or ska ha Motronic4.3, dvs en box. Det var väl bara 92-93 som hade 2 boxar och något helt annat styrsystem.

En kass AC-kompressor ska inte ha någon som helst betydelse för ett sånt här fel, men du kan ju alltid kolla så den inte fastnat i tillslaget läge. Väldigt långsökt som sagt, men skadar ju inte att kika :P
Lucif3r skrev: lör 10 jul 2021, 09:43 -95or ska ha Motronic4.3, dvs en box. Det var väl bara 92-93 som hade 2 boxar och något helt annat styrsystem.

En kass AC-kompressor ska inte ha någon som helst betydelse för ett sånt här fel, men du kan ju alltid kolla så den inte fastnat i tillslaget läge. Väldigt långsökt som sagt, men skadar ju inte att kika :P
Jo visst är det långsökt, men förslagen på fel börjar bli väldigt få nu... ;)

Motronic 4,3 säger du, är det samma då ända till typ -97 för sen bytte det väl system igen, eller jag är helt ute och cyklar nu!? Är ju för länge sen man var uppdaterad på detta... :P
Mja, GLT fick Motronic4.4 -96, T5orna behöll dock 4.3. M4.3 och M4.4 är mer eller mindre utbytbara rakt av, det som händer på en 850 är att AC'n slutar fungera och något mer "obetydligt".
Problemet där är dock att -96 kom ju startspärr i boxen också, så du kan ju tyvärr inte ta en styrbox nyare än -95 till en -95a :-(
Lucif3r skrev: lör 10 jul 2021, 12:33 Mja, GLT fick Motronic4.4 -96, T5orna behöll dock 4.3. M4.3 och M4.4 är mer eller mindre utbytbara rakt av, det som händer på en 850 är att AC'n slutar fungera och något mer "obetydligt".
Problemet där är dock att -96 kom ju startspärr i boxen också, så du kan ju tyvärr inte ta en styrbox nyare än -95 till en -95a :-(
Jag hittade nu en Bosch styrbox som jag markerat som en -94, det borde ju passa då tycker man!?
Hittade även en box till en -97a, men stiften är olika stora jämfört med -94an så det är mer än bara innehållet som skiljer.
Får se när jag får möjlighet att prova, håller er uppdaterade! :)
stenudden skrev: sön 25 sep 2022, 00:25 Hur gick det här? Har liknande strul
Efter sommaren och när det blev svalare ute så upphörde fenomenet och allt föll i glömska. I år har han kört så lite med bilen att det inte varit några problem alls.
Så tyvärr har jag inget bra svar att ge dig...

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]

Volvo 850 Efter kopplingsbytet hängdes trof&[…]

Bränslekrux...

Jo det är det jag menar, den som sitter p&ari[…]

V60 Hybrid - Erfarenheter

Nån som har en v60 d5 2016 hybrid som g&ar[…]