Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

För en vecka sedan vid 30°C ute temp efter en timmes landsvägskörning med halvlastad bil, växlade jag ner och gasade upp för att göra en omkörning. I slutet av omkörningen får jag en DSCT (eller vad det nu heter) varning med en sladdande bil bild, jag kvitterar den varningen och märker då att jag tappar ALL motoreffekt, händer inget när jag trampar på gaspedalen. Jag växlar upp och får då pådrag men bilen går som en påse nötter. Jag får en till varning omedelbart efter den första, motorn erfodrar service. Kvitterar även den varningen. Motorn gör krumbukter vid större pådrag och jag får inte mycket effekt. Jag kör till sidan och kontrollerar vätskorna som ser normala ut. Jag beslutar mig för att hanka mig hem de sist milen där jag parkerar bilen och där den nu stått i en vecka i väntan på tid hos min lokale mekaniker.

Vad hände, har någon av er varit med om något liknande och vad var det då för fel den gången?
har varit med om detta på V50. Kanske inte är samma på v70 men i alla fall.
På V50 finns det något problem i Canbus-systemet som ger utslag på Antisladd-fel när det är EGR som får vissa problem.

Kolla om du har en felkod på EGR också. Börja i så fall med att nolla felkoden eller om den kommer tillbaka byta EGR.

Lycka till!
Dynamic Stability and Traction Control, DSTC.
Bara som information. Det löser förstås inte problemet.
Däremot kan du prova att stänga av antispinn. Det finns alltid något sätt att reducera verkan av DSTC/ESC på bilarna, även om tillvägagångssättet är olika mellan olika modeller.
Uppdatering från mekanikern som nu tagit emot bilen.
Felkod på insprutare. Han har testat insprutare och det är kortslutning I den :-/
Spridar byte alltså.
Nojar lite över att styrenheten är skurken, men jag ska inte vara så nojjig.
Bilagor
received_1356940451374384.jpeg
received_1356940451374384.jpeg (31.49 KiB) Visad 1321 gånger
Renoverade spridare beställda från Tyskland, lättast att hitta dem där till rätt pris. MEN leveranstiden är ca två veckor och jag var tvungen att betala pant på dem. Totalt 705€ varav 200€ är pant! Känns helt rätt, men håll gärna tummarna för mig.
Bilagor
Ebay spridare.PNG
Ebay spridare.PNG (26.25 KiB) Visad 1218 gånger
kvillebäck skrev: ons 07 jul 2021, 07:24 >Hur förklarade din mekaniker DSTC-varningen?
Innan han tog emot bilen förklarade han det med att den varningen oftast kommer när något i motorstyrningen får spel.
Men på förekommen anledning frågade jag honom en gång till, det du skrev.
Han svarade samma sak, men la till att det är ytterligare ett sätt för märkesverkstäder att ta betalt för en felsökning av det med. Han är lite bitter på märkesverkstäder efter att ha jobbat på ett par av dem.
OBD P0121

Tyvärr så uppträder bilen exakt li[…]

Takräcke Thule Evo (XC60).

Ja, det där ser inte rätt ut.

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som […]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Är mer van vid äldre Volvo. På dom[…]