av Hilmer - mån 05 jul 2021, 21:43
- mån 05 jul 2021, 21:43
Min far har en 855GLT automat -95 som går lite märkligt ibland, det låter som att den "går fett", tappar tomgången och stannar till sist helt. Det händer som regel endast när det är riktigt varmt ute och när man står vid trafikljus eller annan korsning lite längre tid, man kan ibland "rädda den" genom att kasta i neutral och varva upp den men det är långt ifrån alltid som det lyckas. Däremot startar den relativt enkelt igen efter stopp.
I övrigt så fungerar den ypperligt i alla lägen och går som ett skott! (Nåja...)
Jag har inte själv upplevt det utan det är enbart från hans beskrivning och det har varit så här i flera år, men bara när det är riktigt varmt ute.
Nedan är vad som blivit gjort med bilen sen första gången som fenomenet dök upp!
Jag har sett över allt vad det gäller insug, alla anslutningsslangar är okej och packningar verkar hela.
Jag har bytt tomgångsmotorn, men ingen skillnad.
Jag har spärrat förvärmningsspjället till friskluftsintaget då den annars endast drog varm luft från grenröret (vilket gör att motorn får för lite syre/mycket bensin och skulle kunna få just dessa fenomen), men nej!
Jag har bytt bränslepump och filter (pga att pumpen la av) men ingen skillnad på motorgången.
Service är gjord, alla filter är nya, tändstiften är nya, kamremssats är bytt.
Inga felkoder.
Detta har gäckat oss länge nu så jag ser gärna att lite idéer bollas för jag vet ärligt talat inte hur man ska fortsätta felsökningen!?
I övrigt så fungerar den ypperligt i alla lägen och går som ett skott! (Nåja...)
Jag har inte själv upplevt det utan det är enbart från hans beskrivning och det har varit så här i flera år, men bara när det är riktigt varmt ute.
Nedan är vad som blivit gjort med bilen sen första gången som fenomenet dök upp!
Jag har sett över allt vad det gäller insug, alla anslutningsslangar är okej och packningar verkar hela.
Jag har bytt tomgångsmotorn, men ingen skillnad.
Jag har spärrat förvärmningsspjället till friskluftsintaget då den annars endast drog varm luft från grenröret (vilket gör att motorn får för lite syre/mycket bensin och skulle kunna få just dessa fenomen), men nej!
Jag har bytt bränslepump och filter (pga att pumpen la av) men ingen skillnad på motorgången.
Service är gjord, alla filter är nya, tändstiften är nya, kamremssats är bytt.
Inga felkoder.
Detta har gäckat oss länge nu så jag ser gärna att lite idéer bollas för jag vet ärligt talat inte hur man ska fortsätta felsökningen!?
V70N 2,4T AWD -02 // V70 GLT -00
http://www.volvoturbo.net
http://www.volvoturbo.net