Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I sammanhanget är så måste jag dela med mig av min egen erfarenhet när jag pratade med den lokala Mekonomen-verkstaden om mina funderingar kring bilbyte.

Jag frågade om Toyota och de var ju väldigt bra ur krångelavseende.

Sedan frågade jag om V70 (08-16)

Där sa han att Toyota var ett mycket bättre val, även om han medgav att man i komforthänseende skulle kunna föredra Volvon.

Sedan frågade jag om Ford, och han sa att de tagit stora kliv senare år. Han sa också att själv hellre skulle köpa Ford än Volvo, med avseende på driftsäkerhet.

Jag kände att jag måste meddela dig detta, även om det svider i mitt gamla Volvo-hjärta att höra detta.

Även BMW F10 (5-serien 10-17?) håller ihop märkbart bättre än V70, enligt begguide i Auto& Motorsport. Troligen också MB W212 (-09-17?)
Alla hittar väl sin vinkel, vet i tusan om BMW är så mycket bättre då den här är sämre i snitt på väldigt många punkter, förutom 2 av 9. Men så har jag ju heller inte läst A & M ska jag villigt erkänna
https://www.lansforsakringar.se/globala ... t_2020.pdf
Absolut kan man hitta en vinkel som passar sig själv. Jag försöker dock betrakta olika fakta med ett öppet sinne.

Bilmekaniker och försäkringsbolag, är pålitliga källor, och ägarundersökningar brukar också ge en rättvisande bild.

Jag har ej läst den rapporten du länkar till när det gäller BMW specifikt, det kan absolut vara så som du säger. Men det står också i samband med rapporten att "Bilmärken som har förbättrat sig mest sedan förra rapporten är bland andra Skoda, Mini och BMW."

Däremot blev jag chockad att V70 var så omnämnd när när det gäller spridarbyten, och även kopplingsbyten.

De nyare motorerna och andra delar till Volvo vet vi ju inte ännu hur driftsäkerheten kommer att bli på sikt, vi får invänta nyare rapporter från Länsförsäkringar.
På 33800 mil har jag haft två haverier med min XC70. Båda ledde till att motorn gick över i lågeffektläge ("halta hem"), så i inget fall blev jag stående på stället. Det gick bara långsammare.
Övrigt som har hänt har varit slitdelar, sånt som man alltså fixar när det passar. Långsamt oljeläckage eller sakta läckande AC-system är inget som hindrar framfarten, även om det förstås behöver fixas. Bromsskivor och hjullager är också sånt som man fixar när det passar bra.
Takräcke Thule Evo (XC60).

Hej, Har takräcke enligt rubriken och som jag[…]

En sak du bör kolla, ta loss den klena vakuum[…]

Har raderat koden o färsökt starta den m[…]

Finns mer att läsa i Teknikens värld, V[…]