Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Freddly
Hej.

Har en xc70 från 99 där motorlampan börjat lysa o bilen beter sig underligt(motor dör,hackar bl.a).
Finns det någon felkodläsare som kan hjälpa mig fast jag har en gammal Volvo??

Mvh Fredrik
Användarvisningsbild
av drlecter
Har du elektroniskt gasspjäll? I så fall så fungerar de flesta felkodsläsare på marknaden. Bäst är ju volvos egna diagnos- instrument Vida/ dice till just Volvo.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

av Freddly
Hur vet jag om jag har det?
Köpte en dyr felkodsläsare på biltema.
(Tänkte att den borde kunna hitta något).
Och provade men det dök inte upp några koder.
Ändå så går den lågt på tomgång(svajar typ) ryckigt vid körning o blir slö o dör. Sen lyser motorlampan på det.
av MickeM
Freddly skrev: lör 03 jul 2021, 19:00 Hur vet jag om jag har det?
Köpte en dyr felkodsläsare på biltema.
(Tänkte att den borde kunna hitta något).
Biltemas VOLVO scanner klarar bara från 2001 i Volvodiagnosläget. Jag har en sådan och har testat på äldre = NOPE.
Om det var en sådan du köpt.

Däremot kan den klara motorn i generiska läget, om, bilen är kompatibel. 1999 är ett brytår.
Jag är inte 100% på att alla med elektroniska spjället (ingen gasvire) är fullt kompatibla med universella protokollen.

Vissa Motoronic i S/V70 I (med gasvire) kan ge vissa "P-koder" men hur pålitliga dom är vete katten.
av Freddly
Nä jag köpte deras PRO modell...
Har idag gjort flera felkodstester, tyvärr så har inte motorlampan tänts.
Men när en kompis provade med en läsare(blåtand version) o kollade turbo trycket fick han värden som hoppade mellan 0.5-5.6psi...
Kan det tänkas vara att den för för mycket?
Att det är nåt knas med map sensor?
Användarvisningsbild
av leiwi
drlecter skrev:Har du elektroniskt gasspjäll? I så fall så fungerar de flesta felkodsläsare på marknaden. Bäst är ju volvos egna diagnos- instrument Vida/ dice till just Volvo.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Vida Dice fungerar bara på ett fåtal 99 or , mycket sena
av SubMarine
leiwi skrev: Vida Dice fungerar bara på ett fåtal 99 or , mycket sena
Nej, har bilen den nya motorn/elsystemet så funkar VIDA dice. Min V70 är byggd sent 1998 (årsmodell 1999) och VIDA funkar utmärkt.
av Freddly
Nä jag köpte deras PRO modell...
Har idag gjort flera felkodstester, tyvärr så har inte motorlampan tänts.
Men när en kompis provade med en läsare(blåtand version) o kollade turbo trycket fick han värden som hoppade mellan 0.5-5.6psi...
Kan det tänkas vara att den för för mycket?
Att det är nåt knas med map sensor?

Kan tilläggas att den stod på tomgång under tiden
av SubMarine
Fick ni inte ut några felkoder med bluetooth-grejen då? De går att läsa ut även om lampan inte lyser vid utläsningstillfället (förutsatt att ni inte lyft av batteripolen emellan).

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]