Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1452543
rylle skrev: fre 02 jul 2021, 16:56 Enl manualen TPMS https://www.volvocars.com/se/support/ma ... vervakning
Trycket var OK och normalt/lika på alla 4

Min tanke, "cheap shit" spec på ECUn vilket gör att enkla fel, som sensor/bus som "glappar" tillåts fortplantas till "hela" systemet, allt ihopbakat i en smet... funkar det så funkar det...
Jo, men, om den temperaturkompenserar så kommer den Tro att trycket är fel om tempen sjunker massor exempelvis. Därför får ju även AC spel och även motorstyrning kan få hicka.
Temperaturen används till mycket.
#1452551
rylle skrev: fre 02 jul 2021, 16:56 Enl manualen TPMS https://www.volvocars.com/se/support/ma ... vervakning
Trycket var OK och normalt/lika på alla 4

Min tanke, "cheap shit" spec på ECUn vilket gör att enkla fel, som sensor/bus som "glappar" tillåts fortplantas till "hela" systemet, allt ihopbakat i en smet... funkar det så funkar det...
Även flygplan kan krascha på grund av felaktiga sensorvärden. Och det har hänt.
Så att en bil endast har en sensor för yttertemp är inte på grund av besparningsskäl, man har ingen nytta av fler sensorer om man inte kan avgöra vilken sensor som visar korrekt värde.

En bil har även en sensor för att mäta lufttemperatur på den luft som tas till förbränningen, dock används inte detta värde för komfortsystemen.
#1452645
Felkonstruerade flygplan från Boeing har kraschat pga snålhet, så det är $$$ det handlar om, fler sensorer kan vägas/viktas, kollas med statestik osv osv om de börjar drifta, driva osv osv så det finns en hel del metoder att göra systemen säkrare. I mitt fall, om tempen på den ena sensorn ligger på ett jämt värde och den andra hoppar +/- 30 grader, är det rätt enkelt att flagga den som avvikande och lita mer på den som är stabil.
Men... WYPIWYG
#1452647
@rylle, planet som jag tänkte på var ett Airbus. Och hade inget med snålhet att göra.
Ett sensorvärde som varierar kan likväl vara det värde som är korrekt, medan det stabila värdet är felaktigt.

Att ett kontaktfel kan ställa till saker är inget underligt, det underliga är att en verkstad inte lyckas lösa felet.
#1452650
rylle skrev: lör 03 jul 2021, 17:07 Och sedan är det orimligt, att ett fel, som inte är relevant för andra system, kan sätta dem ur funktion. Vad har en glappande kontakt till backspegeln med ACn att göra? eller TPMS, orimligt...
Glappet kanske inte alls påverkar utan just felaktig temperatur. Som sagt, temperaturen används i många system i bilen.
Dock är inget av detta livsviktigt, likt det kan vara på ett flygplan, så onödigt med för mycket redundans.
#1452732
Är en utmaning för många som varit duktiga mekaniker att nu också hantera bilelektronik där sensorer, styrsystem/datorer och diverse programvaror samverkar.
Var för 40 år sedan systemansvarig/specialist när taxi i Stockholm datoriserades och tog bort taldelen. Redan då var det ett stort steg för många att gå från talbaserad radio till databaserad. ;-) Men om man jobbar aktivt med erfarenhetsdatabaser så blir det successivt bättre och bättre analys/loggfunktioner.
Ventilationsgaller V90-18

Hej Jag har en v90 -18 årsmodell. Ventilati[…]

Jag testade att blanda lite olika procent i min 73[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

👍

Mät över batteriet, koppla ur VOC och m&[…]