Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KennyBoffa
Hej!

Har en V70 D2 från 2013 som har en läcka i toppen på kondensorn enligt verkstad. De ville ha mellan 7-10 000 för att byta och jag undrar helt enkelt om det är något man kan lösa själv? Krävs specialverktyg? Kan man lossa allt "framifrån"?

Är inte helt oerfaren eller ohändig, men inser att vissa jobb kan bli för mycket såklart.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Inga problem å göra själv.
Jag skulle göra såhär:
Åk till en verkstad som tömmer systemet åt dig å sen byter du kondensorn själv för att slutligen åla tillbaka till verkstaden och vakuumsuga och fylla systemet.
av xxargs
Kolla priset för jobbet på en (bil) AC-firma och inte märkesverkstäderna då somliga märkesverkstäder köper in tjänster från bil-AC firmorna för att de inte har egen kompetens inom huset och skäms inte att lägga på en eller två tusen för det...

en väg är att åka till kylnisse att få systemet tömt - du gör jobbet - åker tillbaka till kylnissen som läckkollar och tätt och sedan fyller.

kom ihåg att du skall ha nya O-ringar av rätt sort och inte försöka återanvända dom gamla (Viton O-ringar sätter sig som modellera med tiden och därmed allt efter tiden mindre spänst som trycker mot tätytorna och det börja läcka) - räkna med att rören och slangarna till/från kondensorn är så ruttna där de skruvas av från kondensorn för att du drar sönder dem när du försöker få loss dem och det blir mer saker att byta än vad du tänkte dig från början.

Till sist renhet - det skall vara kliniskt rent från skräp och beläggningar, täck över öppningar med aluminiumfolie vid minsta paus i arbete då det handlar om att få in så lite fukt som möjligt i systemet - torkfilter skall alltid bytas och monteras först i samband när systemet skall vakumsugas - bryt inte förseglingarna på torkfiltret innan dess och man kanske har halvtimme på sig innan vakumpumpen skall vara igång, annars kommer den mättas för mycket av luftfuktigheten ute, köldmedel som R134a bör endast ha 10 ppm fukt (räknat på vikt) men tolerabelt till 50 ppm och det är torkmedlet i torkfiltret som gör jobbet.

Varför jobba så raskt som möjligt och varför byta torkfiltret bara precis innan vakumsugningen - tänk ta fram den iskalla läskeburken nu i sommarfukten och se hur fort imman kommer och ganska snart blir droppar redan inom minuter - sugförmågan av fukt är nära 100 ggr starkare i torkfiltret än ytan på den nollgradiga läskeburken och det räcker med 10 droppar av den typen som man kan börja se och börja krypa ned på på sidan på en immig läskburk så är ditt torkfilter mättad och dessutom blir den varm av processen om absorbtionstakten är hög. Med andra ord tiden med öppna öppningar in i torkfiltret och mot slangar/rören sen skall anslutas till skall hållas mycket kort tid (minuter med rask montering) då fukthalten inne i filtret är mindre än 1% Rh och det suger fukt som sjuttsingen genom öppningarna och vakumpumpningen direkt efter är för att driva ut så mycket fukt ur systemet som möjligt så att mindre av det absorberas av torkfiltret.
av borstarmicke
Fick byta på min 2010:a förra våren, gick på 10k på aukt Volvoverkstad, samma pris som lokala Mekonomenverkstan skulle ha.

Kollade oxå på att göra det själv, en Nissens kondensor ligger på runt 1500:- från rätt ställe...

Med tömning och fyllning borde man ju kunna spara 5k.

Dock fanns inte tiden för mig då det är frugans pendlarbil så bara att casha upp o få jobbet gjort snabbt... :(
av berrabus
Hur funkar det med torkfiltret? Behöver man inte bryta förseglingen när man monterar det och kommer man åt förseglingen efter monteringen?
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har också fått byta kondensor, på grund av läckage. Det kostade några kronor över 10000 hos Volvoverkstaden här. Jag använder dem, för de är inte påtagligt dyrare än någon annan här i trakten, och så har de fördelen att när jag är på jobbet är verkstaden på granntomten.
av berrabus
apersson850 skrev:Jag har också fått byta kondensor, på grund av läckage. Det kostade några kronor över 10000 hos Volvoverkstaden här. Jag använder dem, för de är inte påtagligt dyrare än någon annan här i trakten, och så har de fördelen att när jag är på jobbet är verkstaden på granntomten.
Absolut kan det vara värt det. Har man möjlighet att göra jobbet själv bör man klara sig med 3000.
av berrabus
apersson850 skrev:Jag har inte prylarna för vakuumpumpning och fyllning.
Inte jag heller. Kondensor från Nissens 1200 SEK och fyllning 1300 SEK -> 2500SEK och så lite oringar på det.
Användarvisningsbild
av fb35523
Jag står precis inför samma problem själv och funderar på hur komplext själva bytet av kondensorn är. Den sitter väl mellan kylaren (främst) och kylarfläkten (bakerst). Räcker det med att ta bort fläkten och tillhörande plastkåpa för att sedan kunna slida ut kondensorn eller måste man riva hela fronten och ta ut kylare och kondensor den vägen?

Jag har en bekant som har behörighet och prylar för att både tömma och fylla systemet så den biten är ordnad. Dels behöver kompressorn bytas för den låter som en ilsken vingklippt geting när den är igång och dels tänker jag att andrahandsvärdet påverkas positivt om allt med AC:n är renoverat i närtid, därav bytet av kondensorn (proaktivt byte helt enkelt). Detta är en V70 "Drive" 2012 med D4162T-motorn som gått cirka 26000 mil. Torkare och o-ringar ska så klar också bytas. Några tips som gör min kommande mekardag lättare?
Brainys V60

Det är ett Volvo original och jag köpte […]

Byta kondensor själv?

De brukar sitta i ordningen kondensor, laddluftkyl[…]

Under 30 sek efter tändning av kommer det ett[…]

V50 D2 man 2012 Glow plug?

Hej. Nybliven med denna bil. När jag kopplar[…]