Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det var nog inte mer än typ 0.1 l/mil. Men det var vinter då så luften blev väl aldrig varmare än 30-40 grader fastän spjället stod på varmluft.
Så här års gissar jag att man kommer långt över +50, då kommer motorn att vilja knacka och knacksensorn sänker tändningen.. Inget steg i rätt riktning för att åstadkomma god bränsleekonomi :-/
gubbstrutt skrev: Nej jag menar ca 0.6 liter. Den drog soppa som satan ca 1.5 liter mil som värst.
Måste säga att om den drog så mycket så har, eller hade, du något allvarligt fel på bilen.
Öppet varmluftspjäll eller inte kan inte orsaka sådan enorm förbrukning. Inte heller den utetemp vi uppnår i sverige.

Jag kan inte få min att dra ens i närheten av dom siffrorna om jag så försöker - mer än momentant enl. färddatorn.
Lucif3r skrev:Måste säga att om den drog så mycket så har, eller hade, du något allvarligt fel på bilen.
Öppet varmluftspjäll eller inte kan inte orsaka sådan enorm förbrukning. Inte heller den utetemp vi uppnår i sverige.
Ja inte vet jag men nu funkar det som vanligt iaf :-/

Edit jag hade nästan förväntat mig den kommentaren för det var ju inte lite det skiljde direkt :-o

Vad skulle kunna orsakat det här utöver bland spjället?.
Bromsar ligger inte på osv allt är så vitt jag vet i sin ordning tänddelar mm.
Det är ju först nu min har börjat gå hyfsat snålt, motorn behöver tydligen gå 50k för att bli ordentligt inkörd :-D
Eller beror det på att det tog 20 år för operatören att lära sig hur allt ska hållas i trim? :oops: Förvärmnings-strulet har nog funnits där stor del av tiden.
Äh whatever.. :party:
Moderna däck med extremt lågt rullmotstånd kanske är en del av förklaringen .
Jo nu i natt här när det är skönare ute har jag kolla lite i luftrenaren och i förvärmnings slangen.
Vad hitta jag i luft burken och i slangen till förvärmning. Jo ett jävla mus bo som lär vara sen tidigare i år.
Kanske det som lagt sig för o blockerat mer eller mindre ett tag och sen flytta på sig så det börja dra fan så mycket mer/mindre soppa plötsligt?.
Men blandspjället funkar fortfarande inte som det ska och luftfiltret nästan nytt fick jag byta igen :crying: . Tur man hade ett nytt till ligga o skräpa.
Och städa ur hela skiten ur luftrenaren fick jag göra :bored:

Jo Erik tror det kan bero på själva operatören i ditt fall :nerd:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Startar du kalibreringen efter du bekräftat t[…]

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Kamremsbyte V70N

Hej. Jag är ny här på forumet, s&a[…]