Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tur att den där XC90n inte fanns för 6 månader sen, för då hade den inte ens kommit till åttondelsfinal, nu fick ju XC90 vara med och spela final även om den förlorade med knapp marginal..... :-o
Interiören orkar jag inte gå in djupt på. Anser dock i stort att kreativa formgivare på uppdrag från Volvo kunde ha haft lite roligare på kontoret än vad slutresultatet återspeglar.

Positivt utseendemässigt:
• Bakifrån. Riktigt fin och påminner om V60CC och XC60. Har absolut inget att klaga på.
• Ull-beklädd dashboard, hade personligen inte valt det men det är ett riktigt häftigt och unikt tillval.

Negativt utseendemässigt:
• Låg motorhuv likt Tesla Model 3 ger en klen look på en bilmodell som faktiskt efterträder en SUV. En högre huv hade definitivt sett bättre ut och gett den lite mer vägnärvaro.
• Ratten var inte spännande, inte ens ur en concept-vinkel. Den påminner om Genesis-rattarna som är otroligt fula. Den påminner mycket om designen av ergonomiska hemhjälpmedel.
• Den absolut fulaste vinkeln var profilen. Uppdelningen av kupé och bagage var inte heller speciellt intressant, ser ut som att lastmöjligheterna kommer påverkas en del åt det negativa hållet. Rutan bakom C-pelaren (🤔) var nog det vidrigaste på länge, inte kort därefter kommer valet av vinkling på bakluckan. Bakrutan ser såpass oanvändbar ut att den är någon millimeter ifrån att göra en backspegel onödig.
• Elimineringen av grill-design ger den ett förvirrat utseende som kan jämföras med Voldemorts näsa. En design kring grill hade absolut inte varit en nackdel för bilen.
• Är inte heller ett fan av överdriften av frame-less. Avsaknaden av stolpar får den att se vek ut, ungefär som med vanliga dörrar som är frame-less, eller glasögon, eller tavlor. Så som man designar italienska tåg tycker jag inte passar in på en Volvo.
• Sidospeglarna, i riktig Audi-anda, hamnar också på minussidan. Det ser stumpigt ut även om tekniken i sig är imponerande. Utseendemässigt blir det ett nej.
• Ännu en gång ”skrotar Volvo modellbeteckningar” som att det redan inte var krångligt nog med alla små skillnader modeller emellan. Tycker det är hög tid att fundera ut en vettig och hållbar strategi vad det gäller det. Volvo kommer att ”döpa bilarna som om de vore barn”. Freja? Ludvig? Malte?

Har absolut gillat Volvos design under de senaste åren. S60 har en underbart fin design, likaså V60, XC60 och S90 samt CC-versionerna av V60 och V90 vilka jag tycker slår både Audi, BMW och Mercedes på fingrarna i kombi-ligan. Men den här concept-bilen, var nog det minst tilltalande sedan Renault lanserade sin Capture. Här har man svansat efter andra tillverkare istället för att gå sin egen väg, som faktiskt såg ljus ut. Men det är inte första och sista gången Volvo prioriterar så.
Recharged,
Oj det var många synpunkter. Men kul läsa dina reflektioner.
Själv hoppas jag Volvo slår ”självmordsdörrar” bak ur hågen.
Själv skulle jag aldrig köpa en bil med såna dörrar vare sig bak eller fram.
Smek- eller öknamnet på såna dörrar säger lite av varför jag ogillar det.
Sen tvivlar jag på hur hållfastheten blir vid sidokollision utan sidostolpe i bilen.
Den till synes stora golvytan som är platt gillar jag.
/Bo
B230fk går dåligt & ojämnt

Felkoder?? Börja med "vanlig" servi[…]

Det var ju det jag sa. Vissa ser bara problem. D[…]

Det har läckt i nån vecka bara lite sm&[…]

Uppdatering! Bilen är återigen ihopmon[…]