Problem 1:
En del förstärkare har s.k fysiologisk volymkontroll som arbetar på ett sådant sätt att basen och diskanten förstärks mera än mellanregistret när man lyssnar med svag volym. En slags aktiv ""loudness" alltså, men jag tror inte volvos huvudenheter har detta ??
För de gamla huvudenheterna före 05 lär det finnas dolda menyer som kan justera en del avancerade egenskaper. Sök på dolda menyer i detta forum.
I min HU-850 (även 650), alltså den nyare varianten kan man justera mellanregistret i menyn för avancerade inställningar ganska enkelt.
Om du har monterat PA-300 själv så tycker volvo att man måste göra en uppdatering av mjukvaran. Det låter långsökt och ingen på min verkstad har kunnat förklara varför. Kanske handlar det om att justera tonkurvan för den nya omgivningen.
Uppdatera mjukvaran tycks nuförtiden vara den allmäna medicinen för alla möjliga verkliga och inbillade problem. Killen vid verkstadsdisken som lämnar räkningen vet sällan vad för slags mervärde man får för dessa uppdateringar men man får ordrika förklaringar om att man måste uppdatera av någon anledning. Det måste väl låta krångligt och high tech för att motivera de löjliga priserna för dessa enkla åtgärder.
Problem 2:
Asfaltsmattor eller vanlig Bitumenmatta kan användas för att få plåtytor tyngre (lägre resonansfrekvens). De finns hos biltema, bilradiohandlare mfl.
Det finns även dämpmassor typ dB Axe
http://www.backesljudbygg.se/udda/dbaxe.htm som kan sprayas. En del av de här som sprayas på har väl fått lite dåligt rykte då det en gång såldes en "noisekiller" för bilentusiaster som visade sig vara en vanlig brandskyddsfärg men så mycket dyrare.
Lite proffsråd finns hos
http://www.nardik.se Se Magazinet
Undvik sådant som kan binda fukt i hålrum typ dörrarna. Alltså inget vadd, frigolit eller annat poröst som ligger löst i bilens hålrum med plåtytor.
Jag tror det är enklast att jobba med de självhäftande mattorna men en hel del stök och bök blir det alltid.