Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
Åker idag en V70 2,4 -05 som köptes när den gått runt 1700 mil. Passerade 44000 mil för ett par veckor sedan så börjar bli dags att byta till en nyare kärra, nuvarande har gått oförskämt bra. Bytt slitdelar och det enda som gått sönder som inte räknas som ren slitdel är soppapumpen. Ja och sen har larmsirenen lagt av. Har varit ett väldigt bekymmersfritt ägande mao.

Gjorde misstaget att gå in på forumet och sitter här nu med info om undermåliga automatlådor, VEA-motorer som man ska passa sig för osv. Det är väl iofs mest problem som tas upp på ett forum så är väl inte helt representativt.

Det jag är ute efter är en bil med automat och utrustning liknande summum, tanken är att ha bilen i x antal år och mil.
Så vad bör jag undvika för ett så bekymmersfritt bilägande som möjligt, VEA fram till och med första halvan av 2016 verkar vara något man ska undvika. Finns det någon info om exakt när den motorn fick uppdateringarna med nya ringar och kolvar?

Väljer jag awd är det väl den femcylindriga dieseln som finns att tillgå, vilken årsmodell är det som man bör eftersträva där? Var väl lite problem med att delar av remmen som driver allt möjligt tog sig in till kamremmen vid haveri som kunde bli kostsamt, är det helt löst?

Finns det någon skillnad på automatlådorna beroende på årsmodell mer än den 8-stegade till VEA och 6-stegade till övriga. Samma där, är det någon årsmodell som är bättre än någon annan vad gäller den 6-stegade?
Vad är det som är problemet med automatlådorna? Har sett flera som skrivit att Volvo inte har bra automater och att man bör spola de med jämna mellanrum, är det något som förlänger livslängden?
Vad det gäller D4 vea så ska den uppdaterade ha 190hk. Min har 181hk och har fått nya kolvar, ringar och ventiler. Den fungerar dock som den ska efter detta men har inte åtgärden gjorts hade jag hoppat vidare.

Lådorna verkar inte krångla speciellt tycker jag men det händer absolut. Det verkar i mitt tycke då vara de 6-stegade i första hand. Dock ska de väl helst bytas olja i va 8000 mil eller så helst. Ska man ha bilen bör man rimligen byta oljan ändå. Kommer själv byta i min under detta året

Skulle jag köpt idag hade jag nog letat D4 190hk 8-stegat eller kanske till och med D5.

Det konstiga är att vad jag vet är D4 och D5 samma motor men olika mjukvara? Då bör rimligen D5 2014 till mitten av 2016 riskera renovering med?
VEA sitter i D4 FWD 181hk 14->
D3 2016 (150hk)

5cyl sitter i
D4 AWD
D5 ->16
D3 ->15 (136hk, 2.0 varianten av 5cyl)

Sen finns ju lite andra alternativ också. Ska man gå på någon form av känsla så kanske ”gammal är äldst”, dvs 5 cyl som fått sina barnsjukdomar åtgärdade över åren är att föredra som motor och AisinWarner automatlådan ”geartronic”, i sexväxlad utförande på 5 cyl och 8 växlad på VEA.

Men det finns väl VEA som rullar problemfritt också liksom powershift-automater som går länge utan problem på de mindre motorerna. Så inget är ju svartvitt…
Då min XC70 D4 AWD MY15 var inne på den årliga servicen för något år sedan nämnde min PST (som jag har stort förtroende för) att han själv letade efter ett liknande exemplar, dvs med den 5-cylindriga motorn. Detta eftersom han ansåg att denna motorn var betydligt driftsäkrare än VEA:n. Intressant kommentar av en person som hanterar Volvos alla fordon och motorer varje dag.
Finns det olika varianter av Keyless på V70?
Har sett i flera annonser att det står antingen Keyless, Keyless Dörrar eller Keyless Start. Finns det tre varianter av keyless, en där både upplåsning och start sker nyckellöst, en för bara upplåsning och en för bara start?

Har raderat koden o färsökt starta den m[…]

Finns mer att läsa i Teknikens värld, V[…]

Kamremsras

Skuren AC-kompressor varvid AC-remmen trasslade in[…]

Råd vid punktering

Hej på er. Nu är ju problemet löst[…]