Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

@Erik Å, Ok tack. Men kommer spjället alltid att vara helt öppet nu det är det jag vill i värmen helst utan att låsa spjället med en skruv?.

Behöver jag plugga där slangen satt på luftrenarens lock?.

Hinner inte hållas så mycket med det här just nu men kan ju inte köra på hetluft mitt i sommaren :bored: .
Annars är jag med intresserad av att försöka fixa det på riktigt som du gjort.
gubbstrutt skrev: tor 24 jun 2021, 16:04 @Erik Å, Ok tack. Men kommer spjället alltid att vara helt öppet nu det är det jag vill i värmen helst utan att låsa spjället med en skruv?.

Behöver jag plugga där slangen satt på luftrenarens lock?.
Det beror helt på hur vaxtermostaten mår, det är den som bestämmer hur mycket kalluft du får. Vakuumdosan kan bara beställa mer värme..
Mitt spjäll stod på typ 50% varmluft i +20 rumstemperatur. Enligt Haynes ska det vara 0% varmluft redan vid +15 grader om jag minns rätt.. Hämtade ett spjäll på skroten och det är bättre men inte helt okej. Tror det stod på typ 10% varmluft vid +20 när jag testade. Tänkte göra "mutter-fixen" på det nya och montera i det..
Jo det kan väl vara lämpligt att plugga nipplarna med lite silvertejp så det inte kommer in smuts i dem eller läcker tjuvluft till insuget.

Till sommarvärmen, skulle man inte kunna borra ett litet 2mm hål ute i "läppen" på spjället samt ett motsvarande hål någonstans i huset och sen ta en bit pianotråd, göra en krok i vardera änden, och haka i hålen så den drar spjället till helt öppet läge? Så är det ingen diskussion längre huruvida man har kalluft eller inte :-D
Och när det börjar bli minusgrader på morgnarna så tar man helt enkelt bort pianotråden.
Haha.. en gång i tiden tyckte jag sånt var kul och skulle kanske övervägt det. :-)
Nu försöker jag hitta datorfria lösningar så långt det går. Beror kanske på mitt jobb..
Erik Å skrev:Till sommarvärmen, skulle man inte kunna borra ett litet 2mm hål ute i "läppen" på spjället samt ett motsvarande hål någonstans i huset och sen ta en bit pianotråd, göra en krok i vardera änden, och haka i hålen så den drar spjället till helt öppet läge? Så är det ingen diskussion längre huruvida man har kalluft eller inte
Och när det börjar bli minusgrader på morgnarna så tar man helt enkelt bort pianotråden.
Får bli metoden med skruv o mutter så länge. Min vaxtermostat vid spjället verkar inte så värst. Vart ingen skillnad på spjällets position med luftsnabeln på eft en sväng nyss trots bort kopplat vaccum öppnade bara ca 25% friskluft. Får fixa en annat bland spjäll på delplocken här hemma o fixa till vid tillfälle.

Lucif3r skrev:h, varför hålla sig till 50-tals lösningar... Släng dit en servomotor och styr spjället digitalt istället
Komplettera med en tempgivare så kan du få automatisk justering efter ditt eget tycke
Och sen fixar man en app i telefonen till övervakning o styrning av temperaturen i burken :laugh:

Tack för era svar.
Erik Å skrev:Berätta hur det går, är intresserad vad som händer med soppaförbrukningen
Då har jag kollat lite då. Samma vägar samma utemiljö som innan samma körsätt gubbkörning. Jag vill påstå att den drar ca 0.6 lit mindre milen nu.
Det är som inna det här börja strula 0.75 normalkörning landsväg försiktigare körning 0.7.
Runt stan ca 0.80 - 0.83. Bara i stan 0.95. Och slutligen min vanliga körning på landsväg som brukar ligga strax under litern. Innan jag satte skruven i luftblandarens spjällvinge kan man slå på ca 0.6 lit på milen på alla siffror här tycker jag det verkar.
Allt är kollat enbart med färddatorn för kännedom.
Då är det till skroten nån dag o rycka dän en annan luftrenare när det inte är fullt så jävla varmt ute.
Erik Å skrev:0.6? Oj :-o.. eller menar du 0.6 dl dvs 0.06 l/mil
Nej jag menar ca 0.6 liter. Den drog soppa som satan ca 1.5 liter mil som värst. Det var skitvarmt ute den här dagen när det här slog mig och jag tänkte direkt på denna tråd här. Jag körde in under ett par träd i skuggan tog upp huven jag var tvungen att backa först så varmt var det. Det var en väldig fart på motorfläkten mer än vanligt?. Den brukar ju knappt aldrig gå när man just stannat men koka gjorde den inte vad jag kunde märka. Jag tog av friskluft snabeln fort och stängde av sedan efter några ögonblick. Sen fick den stå o kallna en stund med öppen huv om tempmätaren stod högre än vanligt tänkte jag aldrig på.
Jag tror att om det varigt runt 5 + grader ute skulle det inte märkts så mycket men nu var det nästan + 30 och kvavt o jävligt.
Det här felet verkar att ha dykt upp rätt fort i mitt fall o jag har mest kört småbitar innan det vart helt uppenbart för mig :oops:
Hur mycket mer soppa drog din?.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]