Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag undrar om det på något sätt går att ladda upp ett vanligt bilbatteri utan tillgång till ett eluttag? De flesta batteriladdare för bil som jag har sett som t ex DEFA, CTEK kräver att man har tillgång till eluttag medans man laddar batteriet. Jag uppfattar det som att det inte går att ladda upp dessa laddare i ”förväg” och sedan använda laddaren för att ladda bilbatteriet utan direkt tillgång till eluttag.

Sen finns det ju starthjälp/startbooster som t ex Noco men jag uppfattar det som att dessa är ju mer för starthjälp och inte för att ladda upp batteriet på samma sätt som en vanlig batteriladdare gör. Jag har en Volvo S60 2015 års modell.

Tar gärna emot alla tips på hur man skulle kunna ladda bilbatteriet utan tillgång till direkt eluttag. Finns det sådana laddare som inte kräver direkt tillgång till eluttag eller finns det någon annan lösning?
Du kan inte lagra någon laddström med t.ex en laddare. För att ladda ett 12 volt batteri krävs det en laddspänning på minst 13,8 volt. Även om du parallellkopplar ett annat batteri (så som man gör med startkablar) så stannar inget kvar av hjälpbatteriet när du kopplar bort det.
I teorin skulle man kunna tänka sig att du tar ett 24 volt batteri (lastbilar och större fordon) och gör någon sorts spänningsdelare så att du får t.ex 14 volt som du leder till ditt dåliga batteri. Men det är säkert mycket enklare och billigare att du köper ett nytt friskt batteri.

Varför kan du inte ladda på reguljärt sätt?
Det finns DC till DC laddare. Då kan du ladda ett mindre 12 V batteri hemma och ta med till bilen och köra laddaren via detta batteri.
Är du väldigt långt från ett eluttag?
Det enklaste vore väl att ta batteriet till närmaste eluttag, ladda det och sätta tillbaks det i bilen.
Alternativt köper du ett nytt batteri (900-1500 kr) och tar till bilen eller lånar ett fungerande batteri!
Garaget där bilen står har inget vanligt eluttag och jag vet inte riktigt vart jag skulle kunna få tillgång till ett vanligt eluttag såvida inte man nu tar loss batteriet och laddar det hemma men skulle i första hand vilja slippa det alternativet om det går.

Dock finns det tillgång till laddstolpar i garaget för laddning för elbilar där man använder typ 2 kabel/uttag tror jag det heter. Men dessa går förmodligen inte att använda för att ladda vanliga bilbatterier antar jag?

Nu är batteriet inte jättedåligt. Men har fått meddelanden ibland från bilen att batteriet varit lite lågt. Det är därför jag känner att jag behöver ladda batteriet.
Eftersom bilen fungerar kan du också ladda batteriet någon annan stans där du parkerar och där det finns ett eluttag. Tex på jobbet.
Finns inte den möjligheten heller skulle jag personligen alla dagar i veckan ladda batteriet i lägenheten. Det är inte svårt att plocka bort och dit det.
För mig förefaller alla andra alternativ som mycket besvärligare
Grundproblemet är ju att bilen används för lite.
Det ger i långden fler problem än urladdat batteri. Bromsar bla.
Körs den ofta med för korta sträckor kommer än fler problem ganska snart. Dålig katt eller sotat partikelfilter beroende på motor. Kräver tätare oljebyten också.

Ska du verklihen ha bil?
Kan du inte låna/hyra ut den till någon så den får gå mer? Typ Bilpool
Läckage av glykol, V70 D2

Hej, Har en V70 med D2-motor från 2013 som […]

Jag gjorde vad jag borde ha gjort tidigare och let[…]

Trasig ABS givare, men var?

Läs ut felkoden så får du svaret[…]

EDC16C31 185hk D5244T4

Hej. Mitt första inlägg. Jag har alltid […]