Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Catan90
Tja jag på började min resa ner till Türkiyet och när jag väl kom till Serbien så börja jag få meddelande att jag har lågt motor olja. Hade som tur 1 lite med mig och det stod fyll på 0.5 liter. Så jag tänkte inget värre kan ville inte fylla på när motorn har rullat 2000 km så jag skulle vila ett par timmar i Istanbul så jag rullade på och när jag väl är framme kollade jag olja nivå står det endast låg och säcken är tom ingen olja syns. Så jag fyller på 1 liter och då fylls olja nivån till max. Är det en bugg eller varför blev det så tror ni

Har en XC60 2016 bsr optimerad steg 1 plus

Användarvisningsbild
av Cotag
Den digitala "stickan" visar bara låg eller full har jag för mig, tror det är svar på din fråga.
Det är nog ganska vanligt att oljenivån sjunker under/efter långturer. Då "bränns" inblandad dieselolja av från smörjoljan och nivån sjunker.
Korta turer har ofta motsatt effekt.
Användarvisningsbild
av Cotag
Spannet mellan låg och full är väldigt liten på de här maskinerna.
När min brors bil sa "fyll på 1 liter" så fyllde jag på en skvätt jag hade kvar hemma, ca 3 deciliter, och bilens "sticka" sa full.
Bara att förlika sig med tyvärr. Utvecklingsavdelningen som tog bort den riktiga oljestickan får inget beröm av mig.
av Catan90
Fyfan så jag har nog väldigt lite olja i min bil antagligen. När jag är framme i min stad som jag skall semestera det första jag gör är dubbel kolla allt innan jag kör vidare. Men det går inte se hur mycket exakt litre olja som finns i motorn då?

Har en XC60 2016 bsr optimerad steg 1 plus

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Men för alla behörigheter gäller […]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]