Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Volvos plug-in biler kommer med ladekabel til 230 V, som er 7 m. og forlængerledning kan ikke bruges har en forhandler oplyst.

Hvis man nu står og har brug for at kunne nå en almindelig 230V stikkontakt (vi kalder det en ‘mormorlader’ i DK) til en V60 Recharge mere en 7 m. væk, hvad gør jeg så? Findes der ledninger, der kan bruges, der er længere end de 7. m., der følger med bilerne?

Tak for hjælpen

Michael

Sent from my iPhone using Tapatalk
Senast redigerad av 1 MSC, redigerad totalt 0 gånger.
Är det på en permanent plats (hemmet) du har detta behov eller en plats du besöker ibland (brorsans sommarstuga)?

Är det på en permanent plats så kan du ju sätta upp en laddbox och köpa en längre sladd till den. Finns 8 meter där. Hur lång är det som du behöver?
Hemingway skrev:Är det på en permanent plats (hemmet) du har detta behov eller en plats du besöker ibland (brorsans sommarstuga)?

Är det på en permanent plats så kan du ju sätta upp en laddbox och köpa en längre sladd till den. Finns 8 meter där. Hur lång är det som du behöver?
Det er derhjemme. Og 8 meter på en ladeboks, det vil være bra, tænker jeg. En løsning med 230V, skulle være indtil en ladeboks kom op, og det kan godt tage et stykke tid.

Jag köpte en laddbox med lös kabel (Easee har dessutom lös men låsbar kabel) så en 10 m lös kabel. Funkar bra.
Volvo avråder från förlängningskabel eftersom de har tempsensor i stickkontakten, som ju då inte hamnar i uttaget. Men visst kan man sänka laddeffekten på deras laddare? Står bilen i 12 timmar behöver du ju bara ladda med 1 kW, då hade jag nog vågat köra med en BRA förlängningssladd (men jag garanterar inget)
Det kan väl inte ta många veckor att sätta upp en laddbox? Så behövs det ens en tillfällig lösning tills dess? Jag skulle nog köpt en Easee om jag köpt en nu. Annars är ju lösningen med en skarvsladd, men det rekommenderas för det första inte att ladda med schukosladd (stickpropp) och defintivt inte med schukosladd och skarvsladd ur elsäkerhetssynvinkel.
Hemingway skrev:Det kan väl inte ta många veckor att sätta upp en laddbox? Så behövs det ens en tillfällig lösning tills dess? Jag skulle nog köpt en Easee om jag köpt en nu. Annars är ju lösningen med en skarvsladd, men det rekommenderas för det första inte att ladda med schukosladd (stickpropp) och defintivt inte med schukosladd och skarvsladd ur elsäkerhetssynvinkel.
Vi bor i en lille boligforening, og hvis vi skal være med i den fælles ladeløsning, der arbejdes på, så kan det nok godt tage et halvt år. Får vi en boks selv, går det selvfølgelig hurtigere. Jeg vil google ‘Easee’, - det har jeg aldrig hørt om.

Tak for hjælpenBild

Fattiglapp skrev:Jag köpte en laddbox med lös kabel (Easee har dessutom lös men låsbar kabel) så en 10 m lös kabel. Funkar bra.
Volvo avråder från förlängningskabel eftersom de har tempsensor i stickkontakten, som ju då inte hamnar i uttaget. Men visst kan man sänka laddeffekten på deras laddare? Står bilen i 12 timmar behöver du ju bara ladda med 1 kW, då hade jag nog vågat köra med en BRA förlängningssladd (men jag garanterar inget)
Super, tak. Jeg vil under søge Easee nærmere - det har jeg aldrig hørt omBild Og tak for input om Volvos ladekabel.

MSC skrev: ons 23 jun 2021, 08:06 Vi bor i en lille boligforening, og hvis vi skal være med i den fælles ladeløsning, der arbejdes på, så kan det nok godt tage et halvt år. Får vi en boks selv, går det selvfølgelig hurtigere. Jeg vil google ‘Easee’, - det har jeg aldrig hørt om.

Tak for hjælpenBild
Aha, du bor inte i egen villa. Det förändrar ju saken gällande hur enkelt och snabbt det är att sätta i en laddstation...
En ganska vanlig 245:as liv

Det var dags för ett tändstiftsbyte. K&a[…]

Letade egentligen efter en 98 men när denna d[…]

Dina frågor kan du också pröva a[…]

Man kan ju hoppas att växellådan har f&[…]