NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Vår V50 D5 (MY07 11.000mil) rycker till väldigt ofta med ac'n påslagen (den ska ju vara på) senaste åren.. Ca var 5-10 sekund.. Känns även vid körning i högre hastigheter..
(såpass irriterande så jag ibland stänger av den, men jag är lite överkänslig ska tilläggas ;-) )
Frågade Bilia (som alltid servat den), men de vågade inte gissa utan att undersöka saken, utan sa mest att kompressorn tar en del kraft när den slår till :bored:.. Frågade om de upptäckt något vid senaste servicen -20, men tydligen ingår ingen utförligare kontroll av ac'n..
Är det mest troligt med liten gasmängd (kontrollerade de för 3 år sedan på begäran, just m a p rycken) eller är det mer troligt kompressorns "berömda" koppling?
Senast redigerad av 1 Okalettos, redigerad totalt 0 gånger.
Prova att vrida runt kompressorn för hand. Alltså inte remskivan utan kopplingen mitt på remskivans gavel.
På min gamla v70 kärvade packboxen på axeln så mycket så att man inte orkade vrida runt för hand utan hjälp av verktyg.. :-/
Gick att smörja upp men först efter att kopplingen blev bortopererad (skulle ändå shimsa om..) :P
Erik Å skrev: mån 21 jun 2021, 23:06 Prova att vrida runt kompressorn för hand. Alltså inte remskivan utan kopplingen mitt på remskivans gavel.
På min gamla v70 kärvade packboxen på axeln så mycket så att man inte orkade vrida runt för hand
Aha.. Har aldrig pillat med ac så jag vet inte hur det ser ut.. Undra om det är enkelt (=billigt) för Bilia att känna motståndet du talar om..
Är det 'farligt' om den är trög?
Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]