Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Speedyswede
Hej!

Sonens Volvo XC70 -2015 Diesel D4 lider av ett par problem.
Igår var batteriet helt dött på bilen. Efter laddning visade de sig att kupefläkten går för fullt och inte går att stänga av. Ett inte helt ovanligt fel har jag förstått. Felet är väl troligtvis kortis i fläktmotståndet/tyristorstyrningen. Eventuellt som följd av en kärvande fläktmotor. Men vi börjar med att byta styrningen. Min fråga är hur knöligt det är att byta denna? Ungefär var sitter den?

Sen lider bilen också av ett annat vad jag förstår vanligt fel. Den rycker på låga varv. Dett beror väl sannolikt på att EGR ventilen är mer eller mindre igenkoksad. Så min fråga är om rengöring/eventuellt byte av EGR är lämpligt att göra själv om man har hyffsad mekarvana? Eller rekommenderar stämman att lämna den till verkstad?

Tack på förhand :)
Användarvisningsbild
av apersson850
Fläktstyrningen sitter instoppad i fläkthuset på höger sida. Den har kylflänsar inne i luftströmmen, för att det som nu har hänt för dig inte ska hända. Inte för ofta, i alla fall.

Det är alltså en transistor (förr hade de en MOS-FET, vad de har nu vet jag inte) som styr fläktmotorn. Inte en tyristor. Vanliga tyristorer kan man inte använda till likström.
Jag har bara bytt en sån här på en 745 som jag hade en gång. Där var det lätt, men om det är extra bökigt på de här bilarna vet jag inte.
av JonasXC70
Om du ska byta fläktstyrningen så får du ta bort gaspedalen. Sedan krypa ner med skallen vid bromspedalen och bena upp emot taket. Den sitter till höger om gaspedalen när du kör bilen så att säga.
Trä på ett buntbandet på kontakten för att få in flärparna samt jucka ur kontakten ur regulatorn, du kan bara jobba med en hand för det är så trångt.
Sedan vriden man lös regulatorn har jag för mig.

Ja de ä ju värt att kolla upp. Har dock […]

Vi får vänta och se vad slutresultatet […]

OBD P0121

Tror inte V70N har någon ETS-lampa, istä[…]

Kamremsras

Att byta några ventiler är ingen st&o[…]