Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stefan62
Brainded skrev:
Stefan62 skrev:Hmmm...

Stämmer verkligen detta? Lämnade in bilen för montering av dragkrok på Bilia Haga Norra.

Kontakten vid reservhjulet är inte använd!
Det stämmer ja, Hur har dom kopplat in sig då? kan ju hända att du har någon annan kontakt där med...

mvh
Anders
Jag kollar imorgon och återkommer!
av 9070
Tänkte lägga ut en bild men tyvärr är det alldeles för krångligt att göra det på detta forum! Väntar med spänning på svar från er
av peter w
:D Det är säkert en fördragen kabel till sub,basen :wink: En del bilar har detta fördraget från fabriken :wink:
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Kabeln du har funnit är med största sannolikhet till för suben, dragets elmatta ansluts till REM modulen i baget.

@Peter:
Nu förstår jag vad du menade med jobbigt att demontera kabelmattan till subwoofern, tog ett par timmar att plocka in en i min bil, jag gläds åt dem som har detta fördraget.
Vet du hur man skall få dit reservhjulet och domkraft när subben ligger i bak? min originalinfästning stämmer inte med suben.
av peter w
Mattias_F skrev:Kabeln du har funnit är med största sannolikhet till för suben, dragets elmatta ansluts till REM modulen i baget.

@Peter:
Nu förstår jag vad du menade med jobbigt att demontera kabelmattan till subwoofern, tog ett par timmar att plocka in en i min bil, jag gläds åt dem som har detta fördraget.
Vet du hur man skall få dit reservhjulet och domkraft när subben ligger i bak? min originalinfästning stämmer inte med suben.
:D Hej kul att du lyckades ändå för det är lättare att montera än demontera :wink:
Det ska igentligen vara ett speciellt fäste till domkraften när man har en sub,bas Jag la ner min i reservhjulet bara med lite trsaor så den inte åkte runt :wink: Allternativt lägga den på sidan av reservhjulet om den får plats :D Blev det skildnad på ljudet :roll:
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Jo, det blev ordentlig skillnad på ljud, först när lådan var "öppen" så skorrade suben som den var spräckt, men när lådan stängts så låter det bättre.
Nu skall CAN systemet få en uppgradering så den hittar suben med så kommer det bli lättare att justera nivån på den. Steg två blir att bygga en hållare till domkraften och verktygen, men det blir bara skoj!
På köpet har man ju lärt sig en hel del om eluppbyggnaden i bilen 8)
av 9070
Startar upp en gammal tråd. Har 2 bilder på kontakten. Någon som kan hjälpa mig med vad det är?

Bild

Och en närbild:
Bild

Jag hoppas på att det är till dragkroken. Har jag sådan tur?

Tacksam för ett svar
av LaRy
Det finns väl inget färdigdraget till krok i original? När jag monterade min dragkrok på en S80 -04 köpte jag en dragkrokskontakt inklusive kablage och gummiploppar hos Volvo. Dessutom måste man köpa en elektronisk modul som ansluts till den andra modulen bak till vänster i bagagerummet. Den modulen kopplar in sig på bus-systemet, allt tydligt och klart beskrivet i meföljande dokumentation. Biltema var vänliga och varnade mig för att köpa deras egen el-sats. Deras el-sats leder vanligtvis till bogsering till märkesverkstad. Grejerna kostar en del på Volvo, men värderar man tid i pengar så gick jobbet mycket smidigt, det var även hög kvalitet. Nu svarar någon säkerligen att tråden gäller en V70, men den sats jag köpte var avsedd för alla modeller typ S60, V70, S80 XC90 m.m.
Jag är inne på samma bana som peter w och LaRy, tror det kan vara till sub. På de jag monterat drag (iofs bara -07) så ansluts dragets kablage med tillhörande elektronikenhet till den stora panelen på vänster sida i bagaget, kommer inte ihåg namnet på den. Men det kanske är annorlunda på -04?? På en -07 är det så INTE fördraget på det sättet..
Vandrande klimatanläggning

Gammal tråd. Men fick någon ordning p&[…]

Bra jobbat, värt att fira :-D

Elpriset

Den där jobbiga "kan" :oops: Men […]

Stefans 968

Håller på och rotar i radion, blir nog[…]