Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av doohan
Berätta om vad som brukar krångla, vad man ska se upp med? Spelar milen någon större roll om bilen är välservad och inte misskött? Har härt att automatlådan kan bli en dyr historia.

Tacksam för svar då jag funderar på en sådan som 2a bil.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
14000 mil XC70 -13 D5. Kylaren bytt. NIvåmat bytta. Turbotryck sensor bytta. Bromsar och skivor bytt. AWD bytt 4 ggr. Haldexpump rasad 3 ggr och vinlelvöxel rasad 1 gång. :-o
Ruta bytt 3 ggr pga att volvo misslyckades limma fast den så ser regnade in runt kanten, mycket vanligt problem.
av morre
Jag skulle säga, köp en som inte gått 10000 mil =motorförsäkring kvar. Har inte XC men V, enorma problem med v-lådan . Ska inte prata illa det är fina bilar, dock trist väghållning, och jag kanske haft otur men jag kommer aldrig någonsin köpa över 10000 mil då man inte har någon försäkring.
Användarvisningsbild
av apersson850
33622 mil. Tio år sedan jag hämtade ut den (nästan på dagen - den var ny veckan före midsommar 2011).

Här är vad jag kommer ihåg är gjort. Börjar med sånt som inte skulle gå sönder och glider över till vad man kan förvänta sig som slitdelar (bromsar, däck och sånt).

Fått rutan bytt (dåligt limmad, garanti).
Fått dragkroken utbytt, men det var fel på den från början (garanti).
Förardörren krävde två drag i handtaget för att både låsas upp och öppnas (keyless). Trasig kabel ut till dörren.
Kortslutning i kabel under batterihyllan.
Ny jordning till bakluckan (standardfelet uppe i taket).
Kondensorn (läckte kylmedia).
Tre hjullager (ett på garanti - felmonterat).
Bromsskivor och belägg runt om.
Bussningar i bakre bärarmarna.
Däck.
Ny packning vid vakuumpumpen (oljeläckage).
Nya gasdämpare till bakluckan och lastgallret (båda började sjunka ner).
Bytt frihjulet till generatorn (skar ihop).
Ett bromsok (höger bak, damasken släppte och sen rostade kolven).

Kompletterat med skyddsplåt under motorn, men det var bara för säkerhets skull. Blev tveksam en gång, stannade och kröp under och tittade. Hade tre centimeter kvar mellan undersidan och en sten. Sen åkte plåten dit.

Motor, växellåda och fyrhjulsdrift fungerar utan anmärkning. Jag tillhör dock dem som inte tror på evigt liv för mekanik, så jag byter oljor även här då och då. Snart dags igen. Enligt en Volvomekaniker med minst 25 års erfarenhet "växlar den för jävla fint". Då har den ändå rullat tusentals mil med släp också.
Mycket bekväm bil (klart bättre än XC60 från samma tid - jag har provat båda på dåliga vägar) med förvånansvärt bra framkomlighet, med tanke på att det bara är en personbil som hjälper till att driva där bak också.

Vi har två XC70, men den andra har bara gått 15712 mil, så det har knappt hänt något alls med den än. Ja, utöver däck och bromsbelägg. Kommer faktiskt inte på någonting som krånglat för övrigt. Dock köptes den begagnad, 2½ år gammal och knappt 10000 mil. Så det kan ju ha hänt något tidigare. Pengar spenderade på den har mest varit för att få riktig navigator, backkamera och parkeringsvarnare fram också. Tyvärr saknar den Nivomat, vilket gör den mycket sämre som husvagnsdragare. Vi drar aldrig husvagnen med den, om det inte är något nödfall. Skillnaden i åkkomfort är dramatisk, jämfört med den äldre som jag beställde med Nivomat från början. För det kortare flaksläpet spelar det ingen roll.

Den äldre är en D5 AWD automat (230 hk/470 Nm). Den nyare en D4 AWD automat (181 hk/400 Nm).
Användarvisningsbild
av Micce1980
morre skrev:Jag skulle säga, köp en som inte gått 10000 mil =motorförsäkring kvar. Har inte XC men V, enorma problem med v-lådan . Ska inte prata illa det är fina bilar, dock trist väghållning, och jag kanske haft otur men jag kommer aldrig någonsin köpa över 10000 mil då man inte har någon försäkring.
Maskinskada brukar finnas till 12000 mil, köper man hos Volvo ÅF och väljer Volvia har du 17 000 mils maskinskadeförsäkring. 15 000 har jag läst någon ha med. Sen kan man alltid köpa till maskinskada på olika bolag om man nu så vill.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Eftersom hydraulpumpen rasar i min Haldex gen 5 var 4.000 mil så har jag redan bytt 3 ggr på 14.000 mil :-o Inga gamla oljor där.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Ingen XC70 men en V70 D5 AWD 2011.
Mekaniskt/tekniskt i stort sett samma bil, men mindre plast och lågt sportchassi.

30065 mil idag. Motorn bytt på garanti vid ca 14000 mil, varför vet jag inte, ägde inte bilen då. I övrigt inga bekymmer.

Har låtit spola ur växellådan och bytt ATF i den en gång. Byttes ATF i lådan vid motorbytet också. Inga problem med drivlinan alls, har inte bytt olja och filter i AWD-systemet men det finns på listan att göra.
Drar 1500-kilos husvagn och en och annan biltransport efter bilen, fungerar finfint.

Ett hjullager fram bytt, skivor och belägg, främre länkarmsbussningarna i bakvagnen. Annars vanlig service hos Volvo-verkstad.
av Volvo_S60
Nr1, XC70 D5 - 2008 14.00mil
Byte av bromsskivor fram och belägg både fram och bak.
Tror vindrutan blev bytt med.

Nr2, XC70 D4 VEA - 2014 8500mil
Bromsbelägg fram blev bytt.
Gillade inte nya växellådan som växlade ryckigt. Blev aldrig löst av Volvo & Bilia under garantin.
Trots premiumsound blev ljudet inte bra. Skramlande högtalare. Blev inte heller löst under garantin.

Nr3, XC70 T6 -2011 12.000mil
Bytt skivor & bromsbelägg fram & bak.
Främre krängningshämmare bak är bytt.
Oljan är bytt i växellådan.

Är så imponerad över kvalitén på dessa tre XC70 som jag haft.
Börjar bli sugen på någon nyare Volvo, men gillar T6:an för mycket för att sälja den redan. :-)
Användarvisningsbild
av sbf
Min XC70 har gått drygt 28,000 mil (varav de första 5-6 åren i byggmiljöer och liknande som firmabil åt NCC och ett annat mindre byggbolag) och jag kör den dagligen sedan ett halvår och har inget särskilt som jag har märkt som är på gång, än.

Dock har jag bytt bakdifferentialen/slutväxeln till en renoverad med förstärkta lager i min ägo, verkar vara ett relativt vanligt fel på XC70 att lagren blir dåliga då oljan enligt Volvo "inte behöver bytas". Byt den regelbundet. Sparar dig många tusenlappar på sikt (16 tusenlappar närmare bestämt).. byte kanske var tredje service.

Automatlådor blir en dyr historia oavsett bilmärke och bilmodell. Serva den ordentligt.
av Axie
Har en Xc70 D3 -12’a på 27500 mil.
Vad som är bytt och jag kommer ihåg:
Bromsskivor och klossar runt om.
En parkeringssensor
Lås i bakluckan
Tempertursensor
Däck
Rostlagning i gångjärn på förardörren
Inte lagat men vänster bakdörr kräver flera tryck på lås upp för att den ska kunna öppnas vid lite svalare väder. Varit så i 4 år...
Bytt olja i Haldexen en gång
I övrigt service enligt schema
Vida 2014D

Sök på forumet så hittar du.

EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i v[…]

Fönsterhiss ur funktion

Inte osannolikt att det är kabelbrott mellan […]

..Lade du vaselin bara på själva kont[…]