Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av majestic
Jag har en 740 -88b. Nu har hastighetsmätaren böjar leva sitt egna liv. Ibland är den totalt död, sen hoppar den helt plötsligt till. Den visar rätt ibland, men helt slumpartat låser den sig. Ibland svänger den även fram och tillbaka utan något mönster, den fladdrar helt enkelt. När den fladdrar gör den det över rätt stora intervall, ungefär mellan 0-120 kanske.

Pratade i dag med en verkstad då de sa att det antagligen bara var att byta elelr reparera. En reparation skulle kosta 1500 kr. Finns det andra alternativ som någon har provat? Vad är det som antagligen är fel? Trodde först det kunde vara en wire eller något men enligt volvo-verkstaden är det elektroniskt..?

Är det så illa att det kan komma att kosta runt 1500 kr?

Tack på förhand.

Mvh,
Magnus
Användarvisningsbild
av Bigfoot
Kolla vad du har för sort. Det finns två olika.
Åk till närmsta skrot och låna en, stoppa i den och testkör.
Fungerar inte det så är det troligtvis givaren på bakaxeln.
av majestic
Bigfoot skrev:Kolla vad du har för sort. Det finns två olika.
Nu är det så att jag är värdelös på mekanik etc, har inte rört volvon mer än när jag kört den, hehe =)

Men hur ser jag vilken sort jag har? Sen har jag förstått det som att det ska vara väldigt mycket pyssel att arbeta med hast-mätaren (om man gån in i mätarhuset alltså)?

Om det är givaren på bakaxeln, hur illa är det då? Åtgärder?

Tack för svaret..!
av Addekarlsson
Skillnaden mellan dom olika mätarna ser du just på hastighetsmätaren enklast. Har du 4 små rutor på trippmätaren, har du Yazaki. Har du 1 stor och 1 liten ruta har du VDO. :D
Yazaki har även små stoppinnar för nålarna, det har inte VDO.
Sen finns det skillnader på VDO i övrigt med. VDO finns med både 3 och 4 stift till hastighetsmätaren. Om detta skiljer även på Yazaki vet jag inte, då min Bertone är min första bil med Yazakimätare.

Kolla denna tråd för kort guide i hur du tar ur instrumenthuset.

Mvh/ Adde
av Quaint
Bigfoot skrev:Kolla vad du har för sort. Det finns två olika.
Går det att mäta om givaren är hel utan att behöva byta instrumentering ??
Användarvisningsbild
av Sparkz
Givaren ska ligga på 600-1600 Ohm, men det är ju lite svårt att mäta när den funkar ibland. Det låter mer som glapp då, hjälper det att banka på instrumentet?
Ta loss det och dra alla skruvar på baksidan lite försiktigt, lossa och sätt dit alla kontakter några gånger.
Användarvisningsbild
av Äntligen en volvo igen!
Hade problem med min mätare för ett tag sedan, skaffade en ny och problemet försvann direkt.
innan betedde den sig som om det var glappkontakt, den kunde fungera felfritt en halv dag, så stannade man och började köra igen och då var det helt dött... ibland låg nålen där den skulle, eller den hastighet man faktiskt körde, inte alltid samma, hm, och trillade helt ner i botten en stund för att sen fortsätta visa hur för fort man körde...

Minns att jag hängde på en voltmätare på två trådar bakom instrumentpanelen och såg att nålen spänningen ändrade sig när man körde olika fort även när hastighetsmätarn visade noll.

Kolla vilken mätare så skall jag se om jag kommer ihåg vilka trådar jag mätte på om ingen annan har det i huvudet.

Vet även att jag hittade någon kille i Örebro som renoverade mätare men har inte kvar adressen till honom, kanske någon annan vet.

Har du ABS på bilen har jag för mig att det är samma givare till den som till mätarn och om ABS:en funkar borde ju givarn vara ok.

/MK
serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]

Bensinpriser v2

Uh-oh.. Iran stänger Hormozsundet. 20% av v&a[…]

Service Peugeot 107

Köpte en amerikansk (Thinkdiag) som är b[…]