Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Får be om ursäkt, tyckte jag såg ett kommatecken efter 12 i HC värdet. Du bör fokusera även på tjuvluften och fixa den. HC-värdet är lite i högsta laget vilket fintar lambdasonden att rika upp till fetare blandning. Spraya med startgas på insugssidan av motorn (på) med inkopplad avgasmätare och se om värdet ändras. Annars är det troligt med läckage på avgassidan före lambdasonden.
Okej, var mer exakt kan det läcka, finns det någon slang eller nåt som man kan testa och byta bara som inte är alltför dyr eller krånglig? Har ingen avgasmätare men har läst att man märker på att tomgången ändras när man sprayar där det läcker, stämmer det?

Jag antar att det är efter LMM jag skall leta läckage? Det kommer väl lite slangar från vevhusventilationen till insuget, eller har jag fattat fel? Vissa av slangarna ser lite torra och spruckna ut, kan det vara värt att byta alla vakumslangar?
Andreas7777 skrev:Okej, var mer exakt kan det läcka, finns det någon slang eller nåt som man kan testa och byta bara som inte är alltför dyr eller krånglig? Har ingen avgasmätare men har läst att man märker på att tomgången ändras när man sprayar där det läcker, stämmer det?

Jag antar att det är efter LMM jag skall leta läckage? Det kommer väl lite slangar från vevhusventilationen till insuget, eller har jag fattat fel? Vissa av slangarna ser lite torra och spruckna ut, kan det vara värt att byta alla vakumslangar?
Ja. Byt dom murkna vakuumslangarna. Finns ofta som "metervara" på mackar.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

GLIZ skrev:
Andreas7777 skrev:Okej, var mer exakt kan det läcka, finns det någon slang eller nåt som man kan testa och byta bara som inte är alltför dyr eller krånglig? Har ingen avgasmätare men har läst att man märker på att tomgången ändras när man sprayar där det läcker, stämmer det?

Ja. Byt dom murkna vakuumslangarna. Finns ofta som "metervara" på mackar.

Det kan även räcka att dra åt insugsröret som ibland är bov till tjuvluft.

Är insugröret plaströret som fortsätter efter LMM? Är det där bakom mellan motor och torpedvägg man skall dra fast den i nästa bit då eller?

När man byter vakumslang, är diametern viktig (annat än för att lyckas få dit slangen på kopplingarna) eller spelar det mindre roll för funktionen, tror jag har lite slang liggandes hemma nämligen.
Andreas7777 skrev:Är insugröret plaströret som fortsätter efter LMM? Är det där bakom mellan motor och torpedvägg man skall dra fast den i nästa bit då eller?

När man byter vakumslang, är diametern viktig (annat än för att lyckas få dit slangen på kopplingarna) eller spelar det mindre roll för funktionen, tror jag har lite slang liggandes hemma nämligen.
Diametern kan påverka lite mer än möjligheten att få slangen på plats. Allt ska lira i takt vid rätt tillfälle och vakuum byggs upp olika snabbt beroende av dimension.

Insugsröret är det aluminiumstycke med flera rör på mot motorns sida. Liknande avgasgrenröret.

Mellan LMM och insigsrör kan det också va tjuvluft. Om det är tätt överallt på insugsluft kan en bränsletillsats som rengör spridarna va på sin plats.

Kan ju alltid vara bra att återkoppla med lösningen, även om det var ett tag sen...
Ny felsökning hos annan verkstad och de kunde snabbt och enkelt (med rök antar jag) konstatera läckage både i slangen efter luftmassemätaren och i katalysatorn, både byttes ut.

Vill samtidigt tacka för alla svar och all hjälp!
Flexrör till B5254T2 (2,5T)?

Har grovt läckage nånstans i flexrö[…]

Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]