Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

När jag ska göra ett snabbare gaspådrag så uppstår ett klonk ifrån motorrummet. Detta sker i alla växlar men endast när jag går från inget gaspådrag alls. Vid snällt gaspådrag så hörs det inget.

Har funderat på om det kan vara något motorfäste, fjädring till motorn som är slitet då det endast sker då driv kommer ner på hjulen. Alltså inte vid gaspådrag i friläge. När jag väl har driv på hjulen så kan jag öka och minska gasen hur mycket jag vill utan att det klonkar till. Kan ej heller säga att det klonkar då jag bromsar in eller motorbromsar. (Det känns marginellt i bilen när klonket kommer, pytteliten stöt uppstår i samband med klonket)

Någon som möjligtvis kan veta vad det kan bero på? Om ni inte ser nedan så är det en 850 GLT sedan -94 :wink:

Tack på förhand! :D

/Fredrik
av Southstar83
ingen som kan veta nå? :(
av lp75
Motorfäste låter mycket troligt...på min T4:a var det motorfästet vid samma symtom!
Användarvisningsbild
av ketto
titta på övre motorfästet! är de sprucket och ser allmänt för jävlig ut så är de bara att byta!
av robbbban
Kolla motorfästet som sitter undertill på växellådan. Det du beskriver känner jag igen då bultar till mitt fäste var av i växellådan. Kostade 2000 hos lokal verkstad att borra ut och sätta nya bultar. Sedan försvann ljudet.
av Southstar83
tack för svaren. Har hittat en liten spricka i en gummiskydd/plastbit på övre motorfästet. Ser ut som biten skyddar något och är rund och sitter mitt emellan fästet på motorn och fästningen i karossen under vindrutan.

Är dock novis så jag vet inte riktigt vad den biten har för funktion...ser ut som den bara skyddar något men jag kan ju ha hemskt fel, vilket jag förmodligen har =) Ska försöka ta en bild så ni får se.

Ska även kolla upp det där med bultarna vid växellådan.

Är det svårt att byta det övre motorfästet? Läst på lite i Haynes och det verkade inte så komplicerat mer än att man måste palla upp motorn samt så nämnde boken inget om vilka saker som måste demonteras för att komma åt att byta övre motorfästet.

tack igen =)
Användarvisningsbild
av Nexus
Glöm det :oops: #27 hade den bästa förklaringen med bilder oxå :D
Men palla upp motorn behövs ej det kan jag ju tillägga :wink:
Senast redigerad av 2 Nexus, redigerad totalt 0 gång.
av Southstar83
ah tack så mycket. Ska se om jag vågar ge mig på det själv eller jag frågar nå meckare om det =) Ser inte alltför svårt ut...undrar då varför en meckare tittade och sa det var skitjobbigt att byta motorfästet. Är ju bara den gummisaken som var slut =)

....kanske ska visa instruktionen jag fick för honom och undra hur svårt det egentligen kunde vara och undra om han tänkte blåsa en ;)

suveränt...tack tack tack

Hittar inget nytt. Någon som har o vill s&au[…]

köpa en Volvo S / V60

Ok, tack.

Någon som kört med 235/45-18 med et45[…]

Volvo 240 usa front

Är det en original USA front är det v&au[…]