Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej igen,
Det bubblar i expansionkärlet och dom har sett att en bit plast har smällt i bakkant på det stora plastlocket som täcker motorns ovansida.
Den har alltså gått varmt
Är det någom som bytt topplockspackning på en sådan här motor?
Vill veta om man kan göra det själv eller om man är något så när händig, eller om man måste lämna in den?
Gissar att det är en alu topp, den behöver planas antar jag när man tagit bort den
Bubblor i expansionskärlet tyder på att avgaser kommer in i kylsystemet.
Plast smälter vid ca 300-350 grader och jag skulle tippa att värmen kommer från avgaslimpan. Troligtvis finns inget kylvatten i avgaslimpan under drift utan den går torr och strålningsvärmen smälter plasten i locket. Risk för haveri ute till sjöss...

Att avgöra vad som är grundfelet är omöjligt med den information som finns här. Det kan vara en spricka i ett cylinderfoder, trasig topplockspackning eller att avgaslimpan sprucket. Det kan vara svårt för en icke fackman, att se vad som är fel, även efter topplocket lyfts, jag tog med mig mitt topplock till Volvo och fick bra input vad jag skulle göra.

Mitt råd är att du kontaktar en Volvo-Penta verkstad och ber dom att inspektera din motor.

Angående planing av topplock: Officiellt tillåter inte Volvo planing av toppar, men inofficiellt sker det i alla fall och kallas putsning. Det är inte mycket man kan ta, ventilsätena sitter väldigt nära i plan med ytan för packningen.
Hej,
Båten var inne på 2 olika marinor förra sommaren som bägge är penta verkstäder men dom hittade inte detta fel. Nu är den på en marina där den förvarades över vintern och det tog dom mindre än en dag att upptäcka detta.
Volvo Penta har varit inkopplade men visat i princip 0 intresse att hitta felet
Motorn går som en dröm om man bortser från att den trycker ut glykol vid gasavdrag.
Nu tänker jag använda båten över sommaren och fylla på glykol mellan varven så får jag ta tag i detta i höst igen, men är det något jag kan kolla upp själv men motorn så kommer jag göra det.
Den går inte varm nu, 86 grader, men jag antar att något hände med impellern hos förra ägaren.
Kan man själv lossa toppen själv eller måste det göras hos en verkstad?
Toppen måste ju gås igenom av fackman innan man monterar tillbaka den
III skrev: sön 13 jun 2021, 21:57 Har du kollat kunskapen i marint forum typ maringuiden? Där finns många kunniga på båtar och typiska problem.
Tänker samma sak.
Nu ska jag visa min totala båtokunskap.
Är avgasgrenröret, avgaslimpan, kylt av sjövatten eller glykolvatten på dessa maskiner?
Om kylarvatten, är det en kylkanal från blocket som sköter försörjningen av kylvatten eller en separat anslutning (slang typ)?
Funderar på vilka felkällor man kan utesluta genom att tillfälligt koppla bort...
Glykolblandningen går bara runt i motorn och värmeväxlaren. Det är kompressionen som genererar bubblorna i expansionstanken så det måste komma från toppen eller topplockspackningen.
Visst finns det en risk att jag kan få in glykolvattnet in i cylindern vid gasavdrag men jag tror risken är liten, men ju mer man tänker på det ju mer finns oron att det ska hända
Kanske jag får ta tag i detta redan nu och lyfta på toppen, varvet har inte tid förrän i höst
Men jag har inte skruvat en Penta diesel tidigare, men någon gång måste vara den 1a, kanske lika bra kavla upp ärmarna och ge den ett försök.....
Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]

Nej, finns inget som hindrar dig. Finns en roll ov[…]

..Jag tror lösningen blir att sätta di[…]