NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Solomon
Hej
Jag har en fråga. Jag kontrollerade oljan på kollegas Volvo V50 -6. Bilen hade ingen oljan då fyllde jag 3 liter och blir i normal nivå. Efter 3 veckor blir bilen tom igen. Nu har fyllt 2l men oljan försvann igen? Olja som jag fyllde är 0w-30 A5
Vad kan bli för fel? Kan det kolvringar som är slut?
Tack för hand
av Solomon
malajo skrev: sön 13 jun 2021, 22:21 Sälj bilen snabbt som fan!

Skickat från min Mi Note 10 via Tapatalk
Hur ska jag sälja den? Reservdelar eller bara informera köparen att bilen drar oljan?
Användarvisningsbild
av frasse4
Finns i princip 4 sätt som oljan kan konsumeras om det inte finns yttre läckage. Dåliga oljeskrapringar på kolvarna, otäta ventiltätningar, igensatt vevhusventilation eller läckage genom turbon. Vågar jag gissa på att det är fordmotorn (1,8 eller 2,0)?
av Solomon
frasse4 skrev: mån 14 jun 2021, 06:59 Finns i princip 4 sätt som oljan kan konsumeras om det inte finns yttre läckage. Dåliga oljeskrapringar på kolvarna, otäta ventiltätningar, igensatt vevhusventilation eller läckage genom turbon. Vågar jag gissa på att det är fordmotorn (1,8 eller 2,0)?
Motorn är 1.8 och det e bensinare.
av malajo
Solomon skrev:
malajo skrev: sön 13 jun 2021, 22:21 Sälj bilen snabbt som fan!

Hur ska jag sälja den? Reservdelar eller bara informera köparen att bilen drar oljan?
Det var nog en ganska dum kommentar Bild

Användarvisningsbild
av frasse4
Fordmotorn har dessvärre en hel del problem med att de drar olja, sök på forumet så ser du. Dessvärre så finns det nog ingen enkel lösning, se över vevhusventilationen är väl det som kan göras lättast.

Har haft flertalet 2.4d och kört många […]

Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]