Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derradukee
Hej!
Har haft en hel del abs problem med min bil, det började för ca 2 år sedan i samband med att högra nedre motorfästet gick av (om jag minns rätt) Motorn hoppade ner 3cm emot balken... Då började iallafall abs:en krångla, ibland lös lampan ibland inte. För att sedan lysa konstant.
Efter att jag böt motorfästet så kollade jag alla kransar, dom var hela och fina. Kollade alla givare och dom var samma ohm på. Så googlade en del och misstänkte dirrekt abs styrenheten. Jag köpte då en med samma nummer och vipps så funkade allt i ett års tid.

Nu har det börjat krångla på nytt, bilen stod stilla en vinter väldigt mycket och på våren när jag skulle köra med den, så lös lampan.

Det jag har testat ännu är att byta till ytterligare en abs styrenhet jag hittade på skroten med samma nummer som dock varit öppnad en gång (syns tydligt). Så kanske är den också sönder? Min orginal box har också varit öppnad någon gång. Den jag bytte emot första gången var oöppnad och fin.

Min fråga är dock om man kan mäta givarna i abs kontaktstycket vid boxen? Eller måste man jävlas med att ta loss alla fälgar och greja återigen?
Samt om systemet nollställs igenom att ta bort batteripolen? Eller ligger det kvar som en felkod?
För nollar jag batteriet nu så lyser lampan dirrekt när jag startar.

Och visst stämmer det att den gör ett test när man vrider på nyckeln samt ett test vid 40km/h?

Första gången när jag bytte boxen lös lampan vid uppstart men vid 35-40km/h slocknade den och funkade ett år.

Ursäkta för flummig tråd, men alla typer av svar och ideér uppskattas mycket. Mvh Derra :-D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Du kan mäta i kontaktstycket vid ABS-boxen. Det är ofta en fördel att göra det då man man även mäter kablaget till givarna samtidigt då.

Du kan nolla felkoder genom att koppla ur batteriet. Men, jag tycker verkligen du bör få felkoderna utlästa så du har lite att gå efter dock...

ABS'en gör ett test direkt vid start, och ett när hastigheten går över ca 30km/h första gången efter start.
Användarvisningsbild
av Derradukee
Vet du vilka stift som är till vad? Lyckas inte hitta något på internet.
Får lösa det på något vis, "vanliga" felkodsläsare kan ju inte läsa ur abs styrenheten. Iallafall inte dom jag har testat. Måste ha vida eller liknande.
Okej, då var det som jag trodde. Tack sålänge.
Användarvisningsbild
av Derradukee
Fick hem en kkl 409.1 kabel idag. Försökte hitta lite drivrutiner, men nästan alla jag hittar på google verkar vara rätt så gamla? Testat ett gäng men den verkar inte hitta något ändå... Eller måste jag fixa en dator med windows XP tros? Eller måste det bara vara 32-bit oavsett windows? Fick med en skiva med drivers för XP och Vista 32-bit iallafall. Kan man se ABS fel med vol-fcr demo? Full versionen går ändå på 1000lappen.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Mmmm... Beror på vilket chip kabeln har. Förhoppningsvis har den ett FT232-chip, och då behöver du bara drivrutinerna för ett FT232 chip, t ex https://ftdichip.com/drivers/vcp-drivers/

Vad jag kan minnas kan man läsa allt i vol-fcr demo, det man inte kan göra är att radera koderna och nolla servicelampan. Men fullversionen är inte svår att googla reda på ;-)
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]