Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Tänkte se om jag få lite tips och kunskap kring min nya bil.
Om jag ska vara riktigt ärlig är jag lite osäker på om jag gjort en dundertabbe eller om detta är ok.
Bytte precis min Toyota Aygo -09 i superfint skick mot en gammal s60 som rullat 30000mil.
Varför? Saknade komfort och motorkraft i Toyotan.
S60n är kosmetiskt och inredningsmässigt i rätt bra skick förutom det vanliga sticky plastic som man får räkna med.
Jag visste vad jag gav mig in i med en äldre bil som rullat en del, men såvitt jag vet så ska inte 30000mil egentligen spela så stor roll rent maskinellt om den servats bra, vilket den har. ALLA serviceintervall stämplade i boken. Kamrem bytt vid 16k OCH 26k.
Det som oroar mig som jag skulle vilja bolla med er är följande:
- Strömställaren ljus. Den verkar glapp, slocknar och slår på lite random.
- Helljus. Känns glapp? 1a klicket som ska vara en ljussignal slår på helljuset konstant IBLAND. 2a klicket som ska vara konstant är ibland bara som en ljussignal.
- När bilen stått stilla några timmar och man öppnar dörren luktar det bensin i kupen. Kan inte se något läckage undertill eller i motor, dock känner jag att när man kör med öppen ruta så kommer lukten in från utsidan också. Efter lite forskning kan jag dra slutsatsen att detta kanske inte är så livsfarligt allvarligt och dyrt som man kanske vid första anblick tror. men vad säger ni som har erfarenhet av dessa bilar?
-Stolar fram. denna har 2 st handtag/reglage på yttersidan. mittenreglaget verkar inte göra något? antar att det ska vara nån slags pump/ hydralik som höjer/sänker sätet. Känns som den stannat i lägsta läge.

Har ägt bilen 2 dygn och den är redan tillbaka hos handlaren då ACn skulle åtgärdas men det hade dom naturligtvis missat....
Inte direkt en kanonupplevelse hittills men kanske inte total katastrof? Tänker ändå att maskinellt är bilen i bra skick. Lacken är fin och helt utan rost. bromsar såg bra ut. Automatlådan växlar fint och mjukt (inte direkt supersnabba växlar men det är väl så dom är) inga klonk nånstans i fram/bakvagn.
Fattar att det är en gammal bil, saker kommer att behöva underhållas på den och klart man får räkna med slitage. Men hoppas kunna göra det mesta själv. Fixa till så den känns lite finare inuti och se till så att allt funkar. Kanske göra lite motoroptimering som jag förstått att dessa bilar tar mkt väl. Kanske kan få upp vridet och hbp en del? Förhoppningsvis kan jag förmå handlaren att åtgärda det mesta ovan beskrivet men den ju inte direkt köpt på Bilia så det är så det blir såklart ett jäkla dealande med det. Suck...
Det visar att "larmservice erfodras" men det känns inte direkt hög prio just nu...

Tacksam för input kring detta och ser fram emot att bekanta mig med detta för mig nya forum!

/Jonas

-
Senast redigerad av 1 jonas1976, redigerad totalt 0 gånger.
Ljusknappar går nog fixa beg. så det inte blir för dyrt. Bensinlukt bör åtgärdas (brandfara!). Hur ser bränslefilter ut om den har en? På äldre bilar sitter den vid hö. bakhjul och rosta sönder ibland.
Stolen får nån se om det är en skadad kabel till ställmotor eller motorn själv kanske.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Larmservice kan jag hjälpa dig med, batteri i sirenen har lagt av. Jättevanligt fel. Antingen köper man en ny siren av Volvo för 1600kr, eller så letar man upp en på skroten. Eller köper ett nytt batteri och byter ut.

Bensindoften hade jag krävt att dom undersöker/fixar.

Det är inte en el-stol eller?
På min gamla s60 fick jag ställa lutningen genom att dra upp stolen i bakkant, ingen "pump" alltså. Ganska svårt när man satt i stolen, försök tryck/ryck den framåt med röven när du drar i handtaget

Skickat från min Mi Note 10 via Tapatalk

Tack för svar!!

Ungefär som jag misstänkte då...

Ja, jag har krävt att bilmeken som ska fixa ACn idag även kollar upp bensinlukten. Det känns ju potentiellt som största faran. Jag har inte haft möjlighet att själv lyfta upp bilen så all min undersökning är kikande undertill bara...
Sämsta scenariot är att åtminstone få veta vad felet är så jag slipper felsöka.... Om dom vägrar åtgärda utan kostnad så kanske jag kan åtgärda själv, en oring på en injektor kan jag nog hantera, eller att det är nått glapp kring eller mkt gammalt bränslefilter som behöver bytas. Det är min misstanke, då lukten verkar lite starkare kring baksätet. Helst ska dom ju åtgärda utan kostnad för mig men det kommer säkerligen bli diskussion...

ACn är jag inte orolig över, det var förhandlat innan papper skrevs på.

Stolen är manuell, vilket jag tycker är mkt bra särskilt då det handlar om en 21 år gammal bil. Enklare att åtgärda. HATAR elfel. Ska testa ditt tips när jag får tillbaka bilen. I bästa fall funkar det annars får jag väl rycka ut stolen och undersöka närmare. Eller acceptera rådande läge, haha.

Vilket för mig till elfelet på ljuset? Skulle ni säga att detta är vanligt förekommande fel? Att leta rätt på en strömställare + spak och byta är inga problem men är det något annat uppenbart som jag missat? Är det troligt att felet ligger djupare än så?

Tack för erbjudande om larmfelkoden! Tar kanske upp det när jag kommer dit, ska försöka beta av listan ovan först bara :-) SAMT städa upp inredningen så den ser riktigt fin ut!

/Jonas
*OFFTOPIC* Varför har ordet bilhandlare så dålig klang?

Jag ska förklara. Skickar mess och frågar : Hej, hur går det med bensinlukten och acn i volvon?
Svar: Bilen är klar!
Jag: Wow, vad var felet?
Svar: Relä
Jag: Och bensinlukten?
Svar: Ingen lukt
Jag: Är du helt säker? Vore tråkigt att åka ut och få vända hemåt IGEN? Absolut säker alltså?
Svar: 100%
Jag: Ok, ja men då litar jag på dig, tar väl en 20 min att åka ut.
Svar: Du är välkommen.

Kommer dit, sätter mig i bilen, hmm det luktar bensin? Säljaren sätter sig, han håller med.
Startar motor, ac blåser svinhet luft.... JESUS alltså.
Slutar med en timmes besök hos handlaren för att sen få åka hem IGEN med min gamla bil.

Tur man har tålamod iaf... Och hann iaf testa tipset om stolarna! Det funkade, tack för tips!!
Jag vet... varningsklockorna ringer mkt klart och tydligt. Jag hoppades på ett lite enklare och smidigare byte rakt av med handlare för att slippa lägga ut min toyota privat och åka fram och tillbaka runt halva stan för att hitta en s60 som passar mig. Har man inte ekonomiska musklerna att bara gå in på bilia och teckna leasingavtal så får man med öppna ögon kliva ner i den här typen av gegga. Och det visste jag. Han har gjort en mkt bra affär. Helt klart. Jag var villig att ta en en del men gränsen är mkt nära. Nåja... Har en mkt kompetent bilmekkompis som ska ska hjälpa mig. Lyfta upp den titta på den ordentligt på måndag. To be continued....

Ang strömställare ljus och spak? i Vad tror ni om min felsökning där? Planen är att börja med att byta själva strömtällaren. Om spaken för helljus fortsätter "glappa" byta även den? Är jag inne på rätt spår eller kan jag har missat något?

Vad jag gav för bilen... Tja. Min toyota (i MKT bra skick) skulle jag ha lagt ut privat för nånstans 29-31k. Volvon var nedsatt från 29 till 25. Vilket fick mig att känna att det ska finnas bra utrymme för att kräva åtgärder av handlaren.

/Jonas
Erfarenheter XC90?

Har haft alla Volvos kombi modeller. På -70 […]

En bättre modell hade som kunnat ge ett mer p[…]

Volvo appen

Har också problem med att ställa in tim[…]

Jag har krupit till korset, efter ca. 20.000mil p&[…]