Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Sedan jag fått på mina nya sommardäck (Primacy 4, 18") för ett par månader sedan har jag inte varit helt nöjd med komforten,

Ibland är det ok men oftast upplevde jag mindre vibrationer och ojämnheter oavsett väg och hastighet. Jag labbade lite med lufttryck och trodde mig vara något på spåret när höjt tryck (3 bar) gav trevligare karaktäristik på vibrationerna än 2.5 bar.
I går gjorde jag mig omaket att be ÅF ta ytterligare en titt på däcken som de redan balanserat två gånger och de åkter då iväg till grannverkstaden som kör med "road force"-balansering.

Där visade sig 3 däck vara icke godkända. Efter att de roterat däcken på fälgen (volvo original) blev de godkända av maskinen och så även av mig. Tilläggas bör att teknikern inte kände något när han körde bilen så jag antar att jag är känslig.

Nu kan jag dock konstatera att däcken känns som jag velat från början.

Sens moral: om däcken inte känns ok trots balansering, klaga och ge dig inte!
Från 80 km/h och uppåt, varierande beroende på väglag och däcktryck. På vissa vägar kändes det knappt alls. Det var mer som att däcken "förstärkte" vibrationer från vägen.

js1 skrev: fre 11 jun 2021, 09:01 Vid vilka hastigheter upplevde du problemet?
fjohan82 skrev: fre 11 jun 2021, 09:02 Är det inte någon färgplupp som ska vara mot ventilen, som visar att däcket sitter rätt på fälgen, eller är det bara en skröna?
Dry finns en liten färgplupp. Jag har en gång i tiden, när jag jobbade på verkstad fått lära mig att den ska vara mot ventilen. Men om det var så eller om jag blev lärd då för det var en skröna som vi alla jobbade efter vet jag ej. Men ser aldrig att mina däck när jag låter byta dem får pluppen mot ventiler.

12.000mil så är den knappt inkörd.[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Förresten, om någon mer är intress[…]

Byta servo XC60

Två kontaktstycken, lossa tryckledningen, by[…]

Dina frågor kan du också pröva a[…]