Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Abbe91
Hej
Jag har en v70 2009 som inte gav kalluft innan trots att AC kompressorn rullade men den lät ganska konstigt när jag tryckte på AC knappen. Jag fyllde på gas så får jag kalluft nu men den låter fortfarande jättekontigt från kupén och den försvinner när jag tar bort AC funktionen
och den går av och på när jag har den på.
Den påverkar köregenskaper också till och med när jag gasar och växlar.
Är det någon som kan om detta? Är det relä eller är det sensor eller hela Ac kompressor som ska bytas?
Tack på förhand
Användarvisningsbild
av apersson850
Har du vakuumpumpat och sen fyllt rätt mängd? Kollat om den läcker (något som inte verkar otroligt, om den behövde fyllas på)?
av xxargs
Hur fylldes det - du själv med envirosafe eller kylfirma ?? - hur mycket fyllde du om du fyllde själv - HC skall bara fyllas 0.42 av vikten motsvarande R134a. 1100 grams maskin max 400 gram HC, 500-grams maskin max 200 gram fyllning - och det för nästan trycklös system medans har det tryck så betydligt mindre. - många bil-AC går tillfredsställande på halva laddningen.

Använd våg och väg före och efter så att du vet hur mycket som matades in i systemet - överfyll inte, heller fylla för lite och lagom tills kylan kommer ordentligt och sedan stannar man där.

'låter jättekonstigt' är en dålig beskrivning av vad du hör, är det sus, vissling eller borrade ljud som kan variera i karaktär och hur mycket du drar på i ventilation??.

beskriv noga eller spela in ljudet och lägg en video någonstans - se till att inspelningen har ljudet tydligt för det du undrar över

Är det sus/vissling så är det troligen fortfarande för lite köldmedel - är det borrande ljud så kan det komma från kompressorn då dessa 5 och 7 kolvskompressorer med sned svivelplatta är inte speciellt tysta av sig och speciellt inte när de börja bli lite till åren. Det kan bli bättre med mer köldmedel (men överfyll inte!), ev liten skvätt PAG-olja av rätt sort och viskositet (max enstaka matsked (15 ml) ) om AC känt har haft slangbrott eller finns oljiga ställen på AC-slingan efter läcka
- och samtidigt kan de gå många tusen mil till fast det låter som kompressorn håller på att skära hela den tiden...
av Abbe91
Hej
Jag försökte flera gånger att lägga till en fil men det gick inte. hur gör man det?
försten ljudet låter som att det är metall som gnisslar.
Radion XC40 2024

Varje gång jag startar bilen så m&arin[…]

Vida 2014D

ladda ner och bränn en dvd,

Vida 2014D

Sök på forumet så hittar du.

EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i v[…]