Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Efter c:a 25k mil har jag börjat få problem med kopplingen. Jag har noterat att jag med jämna mellanrum måste fylla på med broms(kopplings)vätska. Dessutom måste jag "pumpa upp" kopplingspedalen om den stått still ett par dagar. Verkar också se någon läckagedroppe som hänger under motorn/växellådan om den stått still ett tag.
Misstänker slavcylindern då jag inte ser något annat läckage.
Men nu till min fråga. Inser att jag behöver sära motor och växellåda för detta men vad är det man byter? Kommer slavcylinder med som en integrerad del i en kopplingssats eller är detta något man kan köpa och byta helt separat om resten av kopplingen fungerar?
/gustav
Slavcylindern går att både köpa och byta separat, men har bilen gått 25 k mil är det enda raka att byta hela kopplingen pga. slitage. Ytterligare anledning är att om slavcylindern läcker så stänker det ofta ner hela kopplingen med bromsolja så att kopplingen drar och/eller hugger. Kostnaden för själva jobbet drar ofta iväg uppåt 10 kSEK plus delar så i 99 % av fallen byter man ut hela kopplingen dvs tryckplatta, lamellcentrum och slavcylinder/urtrampningslager.
av MickeM
Det är också löge att inspektera DMF.
DVS svänghjulets glapp.

Det är inte allrid det är några större fel på dom, men det är 6kkr till i så fall.

Der finns kopplingsatser inkl solitt svänghjul istället för DMF.
MEN, då måste det vara en lamell därefter. Man kan INTE sätta lamell för DMF på solitt svänghjul eller vice verca.

Antar att det kan bli kortvarigt. Som jag sade s&[…]

Lite trångt men jag ska inte klaga. :-) […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Bilen var på service i tisdag inför &ar[…]

99% länkarmsbussningarna bak