Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av klacken
En mutterknack kräver mycket luft,hjälper inte fast du har hur mycket tryck som helst,har du liten kompressor är den ju kraftlös så fort du tar på knappen.
av Storfot
klacken skrev:En mutterknack kräver mycket luft,hjälper inte fast du har hur mycket tryck som helst,har du liten kompressor är den ju kraftlös så fort du tar på knappen.
Ja det är kanske sant för dom minsta "fylla-däck"-kompressorerna, men en normal mekarkompressor med tank på ca 25 liter fungerar allt att köra korta stunder i taget även om den egentligen är alldeles för klen. (Sen gäller det förstås att inte ha för klen slang, men det gäller ju oavsett kompressor.)
av klacken
Har en "vanlig" och den är 24 liter och ger 165 liter i minuten vilket är alldeles för lite för att en mutterknack ska va effektiv vilket jag själv märkte när jag skulle ha bort samma mutter,köpte en elektrisk som tog upp den utan problem.
av ostene
Hittade på en lösning till slut. Satte en metallskena från ett av hålen i kuggremshjulet ned till ett bra stöd nedanför mot karossen.
Tog sen en hylsnyckel med 30 mm hylsa och 3 hylsnyckelförlängare så att T-delen av hylsan kom utanfor karossen. Sen förlängde
jag t-delen med en 2 meters metallprofil åt ena hållet. En plankbit mot marken blev till stöd för det hela. Med stor kraft trycktes
metallprofilen åt sidan/nedåt tills det kom en knall då muttern släppte från vevaxeln. Hylsnyckeldelarna vreds ca. 45 grader
innan muttern släppte. Voala!
av Rutger77
ostene skrev: ons 09 jun 2021, 15:44 Hittade på en lösning till slut. Satte en metallskena från ett av hålen i kuggremshjulet ned till ett bra stöd nedanför mot karossen.
Tog sen en hylsnyckel med 30 mm hylsa och 3 hylsnyckelförlängare så att T-delen av hylsan kom utanfor karossen. Sen förlängde
jag t-delen med en 2 meters metallprofil åt ena hållet. En plankbit mot marken blev till stöd för det hela. Med stor kraft trycktes
metallprofilen åt sidan/nedåt tills det kom en knall då muttern släppte från vevaxeln. Hylsnyckeldelarna vreds ca. 45 grader
Härligt! Vem behöver en mutterknack! Lite trä och metall är allt som behövs. ;-)
av Libbe
ostene skrev: ons 09 jun 2021, 15:44 Hittade på en lösning till slut. Satte en metallskena från ett av hålen i kuggremshjulet ned till ett bra stöd nedanför mot karossen.
-Bra jobbat!
KÖP nu Packboxen på VOLVO! Jag råder dig....... :P
av ostene
Bilder på arrangemanget
Bilagor
CIMG1007.JPG
CIMG1007.JPG (873.81 KiB) Visad 333 gånger
CIMG1006.JPG
CIMG1006.JPG (575.8 KiB) Visad 333 gånger
CIMG1005.JPG
CIMG1005.JPG (625.34 KiB) Visad 333 gånger
av Rutger77
Den där muttern måste ju ha släppt i ren skräck när du kom kånkandes med "järnvägsskenan". Ni som gillar Chuck Norris. Kraften detta hemmabygge genererar på muttern är samma som Chuck har mellan ringfingret och lillfingret.

Kul att du bjöd på lite bilder som uppföljning!

Det är otroligt att Effektskatten som Sossarn[…]

Lite trångt men jag ska inte klaga. :-) […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Bilen var på service i tisdag inför &ar[…]

99% länkarmsbussningarna bak