Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kruthus
Vår XC60 från 2013 hade passerat 16K och det var dags att serva. Jag och teknikern kom överens att byta ATF eftersom bilen har dragit en del hästsläp av tidigare ägare. Dra åt fanders vilken skillnad det blev, drivlinan känns som ny. Tidigare var den liten tvekande och gungig från stillastående och nu är allt sånt borta. Och jag som tyckte att den lirade fint.

Ville bara skriva av mig😂
av EPR
Kan bara gratulera, det finns ingen bättre känsla än att bilen känns ny! Jag är inte så kunnig men tolkar ditt inlägg som att du bytte oljan i automatlådan? Vad kostade det i så fall? Jag har en V60 MY18 FWD och kommer nog byta olja vid 10k, nu 5,8k, även om jag inte ens har dragkrok på den och alltså inte drar någonting.

Annat tips för att få bilen att kännas som ny är att lämna in den till färgstudio för att färga om ratten, relativt billigt och gör underverk just för känslan av att ratta en ny bil. ;-)
Användarvisningsbild
av Perra83
Ja visst blir det skillnad!! :-D
Fick ny olja i lådan på min V60 -16 i december ca 10000mil. Lätt värt 3-4000kr eller va de nu kostade.
När ja drar riktigt tungt bakom bilen lägger ja i sportläget och växlar manuellt med paddlarna.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag bytte i min XC60 MY09 jag hade förut. När jag bytte hade den gått 11000 mil och jag upplevde samma sak, trots att jag inte tyckte det var något fel innan så upplevde jag en stor skillnad efter bytet.
av Dejan195
EPR skrev: ons 09 jun 2021, 10:57 Kan bara gratulera, det finns ingen bättre känsla än att bilen känns ny! Jag är inte så kunnig men tolkar ditt inlägg som att du bytte oljan i automatlådan? Vad kostade det i så fall? Jag har en V60 MY18 FWD och kommer nog byta olja vid 10k, nu 5,8k, även om jag inte ens har dragkrok på den och alltså inte drar någonting.

Annat tips för att få bilen att kännas som ny är att lämna in den till färgstudio för att färga om ratten, relativt billigt och gör underverk just för känslan av att ratta en ny bil. ;-)
Jag bokade nyss ett byte av olja i växellådan på min V60 2015 D4 som gått 15k mil.
Ringde runt till flera Volvo auktoriserade verkstäder i västra Skåne och fick som billigast 3500kr
av EPR
Dejan195 skrev: ons 09 jun 2021, 13:17
EPR skrev: ons 09 jun 2021, 10:57 Kan bara gratulera, det finns ingen bättre känsla än att bilen känns ny! Jag är inte så kunnig men tolkar ditt inlägg som att du bytte oljan i automatlådan? Vad kostade det i så fall? Jag har en V60 MY18 FWD och kommer nog byta olja vid 10k, nu 5,8k, även om jag inte ens har dragkrok på den och alltså inte drar någonting.

Jag bokade nyss ett byte av olja i växellådan på min V60 2015 D4 som gått 15k mil.
Ringde runt till flera Volvo auktoriserade verkstäder i västra Skåne och fick som billigast 3500kr

Låter som ett rimligt pris!
Användarvisningsbild
av Micce1980
@Dejan195,
Fillemon skrev:Ingen åsikt om utrustningen och priset?
Vilken verkstad var det? Lurar på att göra ett delbyte själv, mja något av det börjar bli dags. I förra V60:n från 2012 blev det med skillnad så det var värt det :)
av Kruthus
Jag betalade 4600 för bytet på Bilia i Trelleborg, men då var det några liter för spolning samt ny mjukvara till lådan som ingick. Fick bra bemötande och service så jag ringde aldrig runt och jämförde priser med andra verkstäder.

Bilen fick även ny bromsvätska men där kände jag ingen skillnad alls, kan hända att den byttes i samband med nya belägg i höstas.

Ska nog kosta på mig att tona bakrutorna nu😀

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]